Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Färdiga paket och tältpaket Reply To: Färdiga paket och tältpaket

#615754

spektakel
Member

något så fjuttigt som 250w är inget alls att känna paranoia över.
Rekommenderar dock att du INTE köper en billig LED armatur. Dem billiga är oftast skit rent ut sagt. Man måste göra MYCKET research innan man köper en LED armatur, HID (HPS,MH) är mycket stabilare enligt mig. Ska man ha en bra led armatur är det t.ex advanded Led märket och väldigt fåtal andra företag som gör LED armaturer som verkligen är bättre än HID, men då får du räkna med att behöva betala mycket mer än för en Hid armatur.

Har aldrig odlat med led just av anledningen till att LED är nästan där, men inte än. Hid är fortfarande nr.1 och så enkelt är det.

Hur mycket det luktar är väldigt strain relaterat, men har man ett kolfilter som är väl anpassat för storleken på ytan och trycket i ventilationen så ska det inte lukta alls. så är det iaf för mig, och jag ventilerar ut luften rakt ut i mitt hem.

Hur mycket ljus man behöver är kopplat till 2 saker. 1 mängd avkastning 2. potens . Man ska räkna att en erfaren odlare i hydro kan få allt från 0.8-1.5g per watt ljus beroende på strain. Tänk på att jag då menar någon men mycket erfarenhet. Personligen odlar jag i jord, och då får man helt enkelt mindre avkastning än i hydro. men visst kan man med vissa strains få över 1g per watt ljus i jord också, men det är svårare. dock är det lättare att sköta om i jord, och ger bättre smak och doft i rökat då man kan välja att köra organiskt/ekologiskt som resulterar i cannabis som smakar och lukter både mer och bättre. oavsett ska man som nybörjare inte tro man ska få mer än 0.5g per watt ljus.

I USA’s medical marijuana industry så har en caregiver (dem som odlar åt patienterna) riktlinjerna att använda 400w-1000w /m2 per patient. Man får helt enkelt beräkna hur mycket man röker. Röker man inte dagligen klarar man sig säkert på 150w hid, men behöver man kanske flera gram om dagen av medicinska skäl så ska man nog ha minst en 400w.

Skulle rekommendera minst ett 60×60 tält. Annars är det jätte lätt att bygga ett eget tält :) . Tänk på att man lätt får hybris för det är så jävla kul. Ett annat tips är att köra stora plantor i början tills du lärt dig mer då enstaka stora växter är lättare att sköta än 10 olika sorter i små krukor.

Hoppas det hjälpte.

Peace ~