Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Första grow 240×120 12st autopot 15l NlxShiva Reply To: Första grow 240×120 12st autopot 15l NlxShiva

  • enzi

    Member
    2013-03-12 at 14:17

    Ja, den där bevattningsgrunkan går att använda separat från krukorna. Man kan, om man vill, helt enkelt ställa en sån på en underbevattningsbricka av valfritt slag. Vattentanken är ganska enkelt att fixa en egen också, om man har behov av en som är av någon särskild storlek eller form, för att passa odlingsutrymmet. Precis som du säger så är det enda som liksom är “grejen” med autopot just den där flottör-grunkan.

    Kan tillägga att autopotvarianten som har gröna krukor i något mindre storlek kommer i ett set om två, där två krukor delar på samma ventil-flottör-grunka, och det blir åtminstone en liten aning mindre skrymmande.

    Jag har använt autopot med andra sorters växter än cb, och min erfarenhet då sa mig att det funkade bra och var stabilt, men att det leder till något blötare jord än vad jag väljer att ha när jag vattnar manuellt. Med autopot-ventilen kommer ju nytt vatten så snart vattnet i underbevattningsbrickan sugits upp, men det betyder ju egentligen inte att jorden i krukan är torr, så den nya portionen vatten som kommer kommer egentligen lite för tidigt. Det är nog en bra idé att ha en ganska stor mängd leca/perlit/vermiculit/whatever i jorden, om man kör dessa med jord. (Precis som trådens skapare tycks ha = bra!) Jag hade inte det… :)