• cthullu

    Member
    2012-09-18 at 14:15

    Jag förvarar i glasburkar i skafferiet – det har alltså inte med kyla att göra, hampa behöver inte stratifieras.

    Det är alltså en viss tids förvaring som gäller och är en välkänd effekt som inte bara finns hos hampa.

    Orkar inte leta efter perfekta referenser som visar detta på just hampa men titta t.ex. längst till vänster i följande tabell: http://extension.oregonstate.edu/catalog/html/sr/sr1061-e/9table2.pdf som med extrem tydlighet visar att nyskördade Vulpia-myuros frön som inte fått någon förvaringstid innan sådd knappt gror alls.

    det är väl en klassiker att nybörjare vill grobarhetstesta sina hemmakorsningar direkt efter fröskörden och ofta blir lite besvikna tills någon talar om för dem att vänta någon månad eller tre och pröva igen och vips gror de allihop utan problem.

    lite ot sidenote angående att jag har dem i skafferiet och inte förvarar i kyla:
    så länge de förvaras torrt går det ändå bra att så dem efter flera år. De äldsta frön jag sått var ca 7 år gammla från en tidigare egen fröskörd. De tog lite extra tid på sig men upp kom de :D Men om man ska förvara dem riktigt länge så är det väl bra att förvara kallt kallt…