Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Foldermans Närings Test 3 Reply To: Foldermans Närings Test 3

  • cthullu

    Member
    2012-03-08 at 11:24

    aha, jag har ju inokulerat alla möjliga av mina växter hemma med mykorrhiza :)

    ursäkta om jag kladdar lite i tråden, men fyller på att endo och ecto är familjer och inte specifika arter, mixen jag har är säkert 8 sorters endo och lika många ecto. De flesta växter brukar om jag förstått saken rätt bara bilda symbios med den ena typen, men cannabis om de påstår det kanske kan med båda iom att den ju är lite svårdefinierad mellan ört och träd.. (förenklade så i normala fall är ecto sorter typiskt för träd, och endo i princip för alla andra växter, och några växter som senap bildar inte symbios med någon svamp.)

    700% siffran lurade antagligen folk att tro att det skulle vara synligt mer rötter, men endomykorrhiza är osynlig för blotta ögat och rötterna växer inte direkt mer av den, däremot ersätts mycket av rothåren av samptrådar vilka är mycket tunnare och fler vilket gör att kontaktytan med jorden ökar kraftigt. Att rötterna blir lite annorlunda kan man däremot se, det är olika tydligt på olika växter.

    Den enda riktigt akademiska artikeln jag hittat och läst med mykorrhiza och hampa är lite missvisande då syftet var att suga giftiga tungmetaller ur marken, har sett på engelska forum att folk då eventuellt feltolkat resultaten att den g. mossae inokulerade hampan blev mindre och klenare än kontroll odlingen. Detta var ju alltså egentligen en “success” iom att de hade sugit i sig mycket mer av gifterna från marken medans kontrollodlingen inte hunnit dra i sig alls lika mycket och därför mådde bättre.

    Jag tror väl att som det även är skrivet på många ställen att inokulering ger mest på mager jord där plantan inte annars skulle få i sig lika mycket näring utan hjälp, i tester brukar det ofta vara betydligt bättre resultat andra året man odlar på en inokulerad plats då svamparna etablerat sig bra. På många ställen står det också att om halten fosfor är hög går de i dvala vilket i så fall i våra knarkodlingar borde innebära att de mest vilar…
    Även läst att de ger mycket mer på växter som inte har så mycket rothår på sina egna rötter normalt. (på sådana rötter som det verkligen blir 700% större kontaktyta för vatten o näringsupptag)
    Också värt att känna till är att svamparna kan ta upp till 30% av glukosen (sockret) som plantan producerar som betalning för sina tjänster…. (så om plantan är i en miljö där den inte behöver hjälp kan det antagligen bli en förlustaffär)

    själv skulle jag göra en test förra sommaren och satte ut några småttingar som var i symbios men det kom snigeljävlar och käkade upp allt :(

    nog med svammel, lutar mig tillbaks på första parkett och väntar in dina resultat :)