Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Skörda halva, värt? problemflicka Reply To: Skörda halva, värt? problemflicka

#603381

stickyicky
Member

@Cosmodude wrote:

Att skörda i etapper finns det en del som gör faktiskt då blommorna på din växt med stor sannolikhet kommer att mogna vid olika tillfällen. Jag har inte så jätte stor praktisk erfarenhet av det dock, men har läst och hört att det kan vara värt att skörda i omgångar ibland.

Sen är det ju beroende på vilka egenskaper du vill att ditt cannabis ska ha. Om alla trichs är mjölkiga och du föredrar det lite mer lyftande ruset så kanske allt kan skördas vid samma tillfälle. Men säg om du vill ha samma strain fast med olika egenskaper på ruset så kan du ju t:ex skörda de mjölkigare vid topparna för att lämna de lite mindre blommorna någon vecka eller så för att mogna på sig till lite mer bärnsten färgade.

Så det jag hade gjort om jag var du om läget är så att du vill skörda den i etapper. Så hade jag klippt alla de större blommorna som ligger och vilar mot växtens topp som dessutom fångar väldigt mycket ljus. Målet hade jag satt som att försöka belysa pop-corn budsen så bra som möjligt då de lätt hamnar i skuggan, med hopp om att dom ripe’ar finare och eventuelt växer aningen i massa. De större budsen får mer energi i form av ljus vilket borde innebära att de mognar snabbare än de skymda, men framförallt mindre budsen. Då är det dom du vill framhäva för att ge dom en “slut-boost” inför skörden. Kolla på dina buds och se hur långt alt kort ifrån i mognadsfasen de ligger från varandra så kommer du kunna veta med säkerhet vilka du vill skörda nu och vilka som får stanna kvar. Som sagt, allt beroende på vilka egenskaper ditt cannabis ska ha ;)

Mvh Cosmodude

Hmm, Ja jag var inne nu och kollade till henne. det är fan sjukt. det är som att hon fått ett nytt ryck. för 1-2 veckor sedan va 50% av pistillerna bruna. nu fan e nästan alla vita upp på topparna. kan det betyda att hon då har ett antal veckor kvar? och kanske rent utav tjockar på sig lite? det roliga är att 4 syskon fått sätta livet till saxen och alla var lika gamla. hade 2 AMS som var klara redan runt jul… men jag ska göra som du sa, ska ta bort det som inte får ljus. och sen får jag väll vänta på resten :/

känns nästan som att minna nya kommer bli klar före den här tjejen :)