Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling min setup innan start Reply To: min setup innan start

  • cosmodude

    Member
    2012-01-02 at 18:56

    Du kommer förmodligen vela ha koll på både temp och RH ( Luft fuktighet ) under ditt projekt för att garantera att det är okay. En Termo-Hygrometer i ett kostar inte många kronor och det är en väl värd investering enligt min mening. Glöm bara inte att du måste mäta temp i skuggan, så du inte får för dig att du sitter på en 45 gradig temp ;)

    Något medel av variabelt slag kan kommer mycket behändigt för att kontrolera PH värdet i både Avrinningsvattnet ( Vattnet som rinner ur botten på krukan efter vattning ) och vattnet som du vattnar med. Det finns PH-minus och PH-pluss lösningar att köpa där ute till en rimlig peng, men det finns även alternativa metoder. Som t:ex Citronsyra ( Ica – Gul citron med vätska i ) kan användas för att sänka Ph’t i vattnet.

    Glöm inte renligheten, i tältet, på verktygen, dig själv och innuti krukorna i början. Som med oss människor så uppskattar även Cannabis när hygien är en högt prioriterad punkt och har du god hygien så har risken blivit betydligt mindre för att råka ut för diverse skador som kan uppstå. Klipp/ryck inte i din planta om du vet att ditt verktyg inte är sterilt. Om du toppar med en sax med massa skräp på så lär din växt inte tacka dig direkt ;)

    En till sak angående PH’t. Allt som lever anpassar sig till det klimat och de förutsättningar de har i sin omgivning. Utvecklingens process. Detta gäller även innomhus Cannabis. Säg att du ligger på PH 6 och du vill upp till 6.5. Under tiden du kämpar för att landa inom 6.5 zonen så kanske du svajar enormt i jordens PH. från typ 6.0 -> 7.1 -> 6.2 -> 6.9 -> 6.5. Detta mår inte din planta bra av. Om du ligger på ph 6.0 stabilt, och har problem att komma högre med stabilitet. Så rekomenderar jag dig att ligga kvar på ph 6.0. För förlusten av att svaja i ph är större än förlusten du får via att ligga lite lite off i Ph’t. Din växt kommer helt enkelt anpassa sig till 6.0 och kommer kunna leva fina fisken om det är stabilt. Nu vill jag bara nämna att jag inte är “Ganjaman” inom detta, informationen ovan är kunskap som jag har fått från forumet så se det som en kvalificerad gissning mer än ett faktum!!!!!

    Det är väl det jag kan komma på nu, jag önskar dig lycka till med ditt projekt och har du fler frågor ( som inte står i guiderna ;) ) så tveka inte på att posta i tråden så kommer någon till undsättning för eller senare! :)

    Ta det lugnt så länge.

    Mvh / Cosmodude