De arbetslösas tråd

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
Drullper
Ganjafanatic
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Drullper » 2009-01-20 9:47:59

[quote="ksmb"]Mitt jobb sket sig iaf så jag kan ännu höra hemma i den här tråden. Ska jag jobba 60% och få ungefär en tusenlapp mer i månaden än den redan knappt obefintliga grundersättningen jag får från a-kassan, näe då får det vara.

Men inställningen att inte vilja jobba tycker jag ändå är åt helvete dåligt, klart man ska jobba om man är arbetsför men inte under vilka pissiga villkor som helst![/quote]

KSMB, när du söker nästa jobb, det med några tusingar mer i lön och 100% anställning, tror du det är en nackdel att ha jobbat 60% för en tusenlapp mer?

Jag tycker du ska ta 60% jobbet, även om det är sjukt mycket arbete för en tusenlapp. Inte för att det lönar sig för stunden, utan för att det lönar sig i längden. Självklart ska du söka nya jobb hela tiden medan du arbetar, du har ju ändå 40% över från en normal arbetsdag att ägna dig åt det. I de ansökningarna skriver du att du har jobb. Jag är nästan säker på att du kommer få gå på betydligt fler intervjuer ...

Sen så efterlyser jag en trevligare ton i tråden, ingen gynnas av att någon tycker någon annans agerande är äckligt. Vill vederbörande leva på soc och undvika arbete så ja, det faller på oss andra. Men det faller lika mycket på personen som gör det, det är nog svårt nog att leva med sig själv i en sådan situation utan att behöva bli kallad äckel.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 11:04:22

Nej det är klart att det inte är en nackdel, men jag tror inte att det skulle ge mig någon vidare fördel heller. Jag har som sagt redan jobbat med exakt samma sak tidigare och jag har haft flera andra jobb så referenser har jag gott om. Enbart mycket positiva också, synd bara att så få arbetsgivare orkar ringa referenserna när man letar knegarjobb.

Men visst är det kärvt att ha ont om cash? :o Jag har alltid varit bror duktig som sparat till oförutsedda utgifter och liknande, ett tag skulle jag nästan ha kunnat finansiera ett inbördeskrig men nu börjar skattkistan tunnas ut ordentligt. Jag vet inte hur många fler månader jag kommer att kunna betala hyran och det känns riktigt drygt nu när jag äntligen har en grym lägenhet, måste ha jobb snart!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 11:35:30

[quote="BigBanana"]Så om man inte passar in i ett sjukt samhälle är man äcklig i vissas ögon, ni borde ta och sova av er vreden istället och inse att samhället är en plats för alla oavsett, välkomna allt och alla. Det är en oerhört svår värld att ta sig igenom och alla har vi så olika livsöden samt uppväxter så att ens höja dömandets pekfinger är att skuta sig själv i tinningen med en magnum.[/quote]

Det ær kanske du som borde vakna upp och se hur samhællet ser ut, det ær inte så fint som du vill att det ska vara.

Jag ønskar att det vore fred i værlden, att alla hadde det bra ekonomiskt stællt och att det inte fanns några sjukdomar. Lægg mærke till att jag skrev ønskar.

Tyværr ser det inte ut så idag, du får antagligen anpassa dig eller førtsætta leva i din lilla værld.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 11:37:58

[quote="Drullper"]

Sen så efterlyser jag en trevligare ton i tråden, ingen gynnas av att någon tycker någon annans agerande är äckligt. Vill vederbörande leva på soc och undvika arbete så ja, det faller på oss andra. Men det faller lika mycket på personen som gör det, det är nog svårt nog att leva med sig själv i en sådan situation utan att behöva bli kallad äckel.[/quote]

va?

Har du læst tråden?

Finns ju anvændare som tycker att det ær soft att ligga hemma och vakna sent på dagen och røka en holk på andras bekostnad, och skita i att ge tillbaka nåt till samhællet.

Ok sure, ska vara trevlig mot dom :roll:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 12:22:37

[quote="ksmb"], måste ha jobb snart![/quote]

Vet nu inte men..., har du möjlighet att ta Taxi-lappen..? Inget skoj jobb men det kan hålla en flytande tills något bättre dyker upp.

Mvh

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 13:26:16

Nja, jag har inte möjlighet att bekosta den själv och tror inte arbetsförnedringen är särskilt taggade på att göra det heller. Har försökt få dom att bekosta ett E-kort så jag kan köra tradare, men dom störtvägrar. Det är ju inte heller direkt något drömjobb men det är bra med pengar!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 13:38:26

[quote="ksmb"]Nja, jag har inte möjlighet att bekosta den själv och tror inte arbetsförnedringen är särskilt taggade på att göra det heller. Har försökt få dom att bekosta ett E-kort så jag kan köra tradare, men dom störtvägrar. Det är ju inte heller direkt något drömjobb men det är bra med pengar![/quote]

Sugen på Norge då?

Vet ej hur gammal du ær men det ær mycket lættare att få jobb i Norge, oftast mycket bættre betalt och dom har inte lika strængar lagar som Sverige nær det gæller cannabis.

Jag har ett jobb nu dær jag får 25K norska efter skatt i månaden och egen bil, mobiltelefon och dator. Fick den før ett år sen, men hade ingen utbildning eller liknande.

Har många kompisar som fott jobb på ikea, lager, bensinstation eller rema 1000 (ica typ). Dom har fått jobbet imon 2-3 dagar och børjar med 130-150 norska i timmen.

Om du inte har truckkort så kan bemanningsfirman stå før den kostnaden ifall du har lite tur.

Drullper
Ganjafanatic
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Drullper » 2009-01-20 13:51:22

[quote="weedman"]
va?

Har du læst tråden?

Finns ju anvændare som tycker att det ær soft att ligga hemma och vakna sent på dagen och røka en holk på andras bekostnad, och skita i att ge tillbaka nåt till samhællet.

Ok sure, ska vara trevlig mot dom :roll:[/quote]

Jo, jag har läst tråden. Men vem vinner på att vi kallar varandra äckliga. Tror du personen som valt att leva på oss andra blir mer benägen att ta del och bidra till det gemensamma om vederbörande blir kallad äckel? Självklart är systemet som sådant sjukt, men vi får vad vi röstar på. Tro inte att jag försvarar beteendet men åter igen, vad vinner vi på att kalla varandra äckel. [quote][b]A.7. Inga kränkande inlägg eller förtal.[/b]
(Mobbning, personangrepp, rasistiska, sexistiska eller på andra sätt kränkande inlägg tillåts inte.)

[b]A.8. Ha en vänlig attityd och håll diskussionerna på en rimlig nivå.[/b]
(Allmän netikett gäller även på Swecan. Läs på om netikett.)[/quote]

[quote="ksmb"]Har försökt få dom att bekosta ett E-kort så jag kan köra tradare, men dom störtvägrar.[/quote]

Själv skulle jag vilja bli pilot, är det läge att be arbetsförmedlingen betala den utbildningen också? Båda handlar ju om att lära sig samt få licens för att framföra ett föremål, det är ju bara kostnaden för själva utbildningen som skiljer.

Gör det bästa av situationen. Som Weedman skriver ovan, det finns jobb i Norge, det finns massor av människor som veckopendlar eller gör skift i norge och har familj i Sverige. Har du inte familj är det ännu enklare. Än enklare är att ta 60% jobbet medan du söker nya jobb.

Med all välvilja

Drullis

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2009-01-20 14:34:39

[quote="Drullper"]Själv skulle jag vilja bli pilot, är det läge att be arbetsförmedlingen betala den utbildningen också? Båda handlar ju om att lära sig samt få licens för att framföra ett föremål, det är ju bara kostnaden för själva utbildningen som skiljer.[/quote]

Själv bad jag om ett truckkort, till en kostnad av ca 5.000:-. Jag visste att jag kunde få jobb om jag hade ett truckkort. Arbetsförmedlingen sade nej. Istället gick jag arbetslös i två år och lyfte under denna tid A-kassa och senare aktivitetsstöd (tror jag det hette). Jag gick på vuxendagis till en kostnad av över 100.000:- kronor. I den sista vuxendagiskursen ingick ett truckkort. Ett par veckor senare fick jag praktikplats på ett lager som ett par månader senare blev en heltidsanställning.

Min tid som arbetslös kostade skattebetalarna ca 500.000:-, lägg till det vad det kostade mig personligen i form att uteblivna pensionsinbetalningar etc.

Jag är övertygad att om arbetsförmedlingen hjälpt mig att skaffa truckkort redan från början hade vi skattebetalare sparat hundratusentals kronor.

Jag tror inte att det är en bra ide att betala pilotlicenser till folk hur som helst, men hade jag fått mitt truckkort från början hade de pengar min arbetslösehet kostade kunnat betala för din pilotutbildning, eller åtminstone en del av den (alternativt 100 truckkort till andra arbetslösa).

Men du har väl dina principer... :roll:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 14:36:08

[quote="Drullper"][quote="weedman"]
va?

Har du læst tråden?

Ok sure, ska vara trevlig mot dom :roll:[/quote]

Jo, jag har läst tråden. Men vem vinner på att vi kallar varandra äckliga. Tror du personen som valt att leva på oss andra blir mer benägen att ta del och bidra till det gemensamma om vederbörande blir kallad äckel? Självklart är systemet som sådant sjukt, men vi får vad vi röstar på. Tro inte att jag försvarar beteendet men åter igen, vad vinner vi på att kalla varandra äckel. [quote][b]A.7. Inga kränkande inlägg eller förtal.[/b]
(Mobbning, personangrepp, rasistiska, sexistiska eller på andra sätt kränkande inlägg tillåts inte.)

[b]A.8. Ha en vänlig attityd och håll diskussionerna på en rimlig nivå.[/b]
(Allmän netikett gäller även på Swecan. Läs på om netikett.)[/quote]

[quote="ksmb"]Har försökt få dom att bekosta ett E-kort så jag kan köra tradare, men dom störtvägrar.[/quote]

[/quote]

Ok, ang æckliga så så hittar jag inte vem som skrivit det, men jag blev bara lite sur och trodde du førsvarade alla som tycker att det ær slappt att sitta hemma och røka en fet varje morgon, kændes som om du hoppade på HugeHefner med din inlægg.

sry, missførstånd

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 14:42:39

[quote="Jesus"][quote="Drullper"]Själv skulle jag vilja bli pilot, är det läge att be arbetsförmedlingen betala den utbildningen också? Båda handlar ju om att lära sig samt få licens för att framföra ett föremål, det är ju bara kostnaden för själva utbildningen som skiljer.[/quote]

Själv bad jag om ett truckkort, till en kostnad av ca 5.000:-. Jag visste att jag kunde få jobb om jag hade ett truckkort. Arbetsförmedlingen sade nej. Istället gick jag arbetslös i två år och lyfte under denna tid A-kassa och senare aktivitetsstöd (tror jag det hette). Jag gick på vuxendagis till en kostnad av över 100.000:- kronor. I den sista vuxendagiskursen ingick ett truckkort. Ett par veckor senare fick jag praktikplats på ett lager som ett par månader senare blev en heltidsanställning.

Min tid som arbetslös kostade skattebetalarna ca 500.000:-, lägg till det vad det kostade mig personligen i form att uteblivna pensionsinbetalningar etc.

Jag är övertygad att om arbetsförmedlingen hjälpt mig att skaffa truckkort redan från början hade vi skattebetalare sparat hundratusentals kronor.

Jag tror inte att det är en bra ide att betala pilotlicenser till folk hur som helst, men hade jag fått mitt truckkort från början hade de pengar min arbetslösehet kostade kunnat betala för din pilotutbildning, eller åtminstone en del av den (alternativt 100 truckkort till andra arbetslösa).

Men du har väl dina principer... :roll:[/quote]

Vet du ens varfør?

AMS har delat ut massa truckkort innan, och folk har istællet tagit dom och alla fina bidrag och jobbat svart istællet och liknande. Naturligtvist tycker jag det ær fel, jag var i samma sits som du precis efter gymnasiet, kæmpade som fan før att få truckkortet betalt.

Nær jag insåg att det var omøjligt, gick till arbetsgivaren som lovat mig jobb och bad honom skriva en intyg sen så tog jag den till banken och dom lånade mig pengarna samma dag nær dom såg intyget ;)

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2009-01-20 15:19:08

[quote="weedman"]AMS har delat ut massa truckkort innan, och folk har istællet tagit dom och alla fina bidrag och jobbat svart istællet och liknande. Naturligtvist tycker jag det ær fel, jag var i samma sits som du precis efter gymnasiet, kæmpade som fan før att få truckkortet betalt.[/quote]

Du missar poängen. Ett truckkort är billigt jämfört med att ha någon gå arbetslös. Även om hälften av dem som fick sitt truckkort betalt inte fick jobb och fortsatte lyfta A-kassa, jobba svart eller på annat sätt stod utanför den reguljära arbetsmarknaden så kostar det mer att inte ge folk truckkort.

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2009-01-20 15:59:41

[quote="Jesus"]Du missar poängen. Ett truckkort är billigt jämfört med att ha någon gå arbetslös. Även om hälften av dem som fick sitt truckkort betalt inte fick jobb och fortsatte lyfta A-kassa, jobba svart eller på annat sätt stod utanför den reguljära arbetsmarknaden så kostar det mer att inte ge folk truckkort.[/quote]

Varför kan inte folk betala sin truckkortsutibldning själv? Även om det blir billigare för samhället att ge dem ett sådant. 5000 är väll en ganska liten investering i relation till att inte få arbeta på två år. På två år är det väll inte helt omöjligt att du konsumerade snask (godis, läsk, chips) i olika former för samma pengar om inte mer. För att inte tala om vad det kostade dig vad gäller pensionsutbetalningar osv... Du hade alltså tjänat på att investera i ett truckkort, att betala själv istället för att vänta på att [u]någon annan[/u] skulle förse dig med pengarna. Du svarar förövrigt inte på min fråga om flygcert, får jag bara rätt flygcert lär jag tjäna sjukt mycket pengar och betala skatt därefter. Vad är skillnaden mellan flygcertifikatet och truckkortet?

Jag tror att du dessutom missar Weedmans poäng, arbetsförmedlingen har inga skyldigheter att förse dig med ett truckkort. Du har däremot en moralisk skyldighet att kunna försörja dig själv. Ditt liv, ditt ansvar.

I all välmening

Drullper

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 17:15:42

[quote="Jesus"][quote="weedman"]AMS har delat ut massa truckkort innan, och folk har istællet tagit dom och alla fina bidrag och jobbat svart istællet och liknande. Naturligtvist tycker jag det ær fel, jag var i samma sits som du precis efter gymnasiet, kæmpade som fan før att få truckkortet betalt.[/quote]

Du missar poängen. Ett truckkort är billigt jämfört med att ha någon gå arbetslös. Även om hälften av dem som fick sitt truckkort betalt inte fick jobb och fortsatte lyfta A-kassa, jobba svart eller på annat sätt stod utanför den reguljära arbetsmarknaden så kostar det mer att inte ge folk truckkort.[/quote]

Inget illa, men jag tror att det ær du som missar poængen.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2009-01-20 18:04:02

[quote="Drullper"]Du hade alltså tjänat på att investera i ett truckkort, att betala själv istället för att vänta på att [u]någon annan[/u] skulle förse dig med pengarna.[/quote]

Någon annan? Jag betalar också skatt. Har gjort i många år. Hutlösa summor. Varför skulle inte mina skattepengar gå till att hjälpa mig få en utbildning som leder till ett jobb när jag själv saknar medlen att utbilda mig? Samhället vi lever i ska väl ändå föreställa något av att välfärdssamhälle? Varför betalar jag annars så mycket skatt som jag gör?

[quote="Drullper"]Du svarar förövrigt inte på min fråga om flygcert, får jag bara rätt flygcert lär jag tjäna sjukt mycket pengar och betala skatt därefter. Vad är skillnaden mellan flygcertifikatet och truckkortet?[/quote]

Vilket nonsens. Alla kan givetvis inte bli piloter, och alla kan inte bli truckförare. Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att utbilda någon som själv saknar medlen att utbilda sig. Skillnaden mellan truckkort och flygcert är:
1. Prislappen.
2. Behovet av piloter respektive truckförare på arbetsmarknaden.

Försök vara lite pragmatisk. Principen att inte bekosta arbetslösas truckkort/körkort etc kostar mer än det smakar. Jag kan absolut tänka mig scenarion där det är lönsamt att betala pilotutbildningar för folk också, men inte när som helst, hur som helst och i vilken arbetsmarknadssituation som helst. Och definitivt inte bara för att du skall få millimeterrättvisa.

[quote="Drullper"]Jag tror att du dessutom missar Weedmans poäng, arbetsförmedlingen har inga skyldigheter att förse dig med ett truckkort. Du har däremot en moralisk skyldighet att kunna försörja dig själv. Ditt liv, ditt ansvar.[/quote]

Det där resonemanget fungerar bara i en fantasivärld där alla är lika bemedlade och har samma förutsättningar att arbeta/utbilda sig/låna pengar etc. Men i verkligheten har inte alla samma möjligheter. Och oavsett vad du anser att du/jag/folk/arbetsförmedlingen har för moraliska skyldigheter så förändras inte det faktum att det oftast är betydligt billigare att betala folks utbildning än att "hålla på sina principer" och låta folk gå och stämpla. Jag har ingen lust att betala ännu mer i skatt bara för att upprätthålla någon annans svartvita principer.

[quote="weedman"]Inget illa, men jag tror att det ær du som missar poængen.[/quote] Vilken poäng? Att du hade medlen att skaffa truckkort utan hjälp från arbetsförmedlingen? Kul för dig. Alla har inte den möjligheten. Även om alla hade möjligheten att ta lån eller lägga undan pengar under en tid för att själva bekosta en truckutbildning så skulle det vara billigare att betala utbildningen åt dem om det innebar att de gick arbetslösa bara några få veckor mindre.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 18:26:00

Tack jesus, du sa precis vad jag ville ha sagt men det jag inte hade orken att lägga fram på rätt sätt :lol:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 18:53:50

[quote]Någon annan? Jag betalar också skatt. Har gjort i många år. Hutlösa summor. Varför skulle inte mina skattepengar gå till att hjälpa mig få en utbildning som leder till ett jobb när jag själv saknar medlen att utbilda mig? Samhället vi lever i ska väl ändå föreställa något av att välfärdssamhälle? Varför betalar jag annars så mycket skatt som jag gör?[/quote]

Dina skattepengar går till dom som sitter på soffan och vaknar med en hövding i munnen. Dina skattepengar ska gå till dig och hjälpa dig och dina barn, men tyvärr ser det inte ut så.

Istället för att sitta och gråta över det och inte göra det bästa av situationen så är det ju bara du som förlorar, AMS vill att du ska gå på deras 1 åriga kurs, då får dom bidrag och en klapp på axeln när du efter ett helt år får samma jobb som du kunde fått från början, tänk dig bara om alla gjorde det bästa dom kan för att få jobb, även om det innebär att ta lån för att bekosta truckkortet. Då blir det inte många anställda kvar på AMS som kan gå runt där och dricka kaffe. Det blir inte många lärare kvar som kommer lära dig i ett år hur du ska skriva cv. ect. ect.

Även om du går den 1 åriga kursen bara för att bevisa att dom har fel, så är det ändå du som har förlorat på det. Du har tappat ett helt år av ditt liv, gått miste om massa erfaranhet och pengar, medans dom på AMS och deras utbildningar har fått sin lön och slappat.

[quote]Det där resonemanget fungerar bara i en fantasivärld där alla är lika bemedlade och har samma förutsättningar att arbeta/utbilda sig/låna pengar etc. Men i verkligheten har inte alla samma möjligheter. Och oavsett vad du anser att du/jag/folk/arbetsförmedlingen har för moraliska skyldigheter så förändras inte det faktum att det oftast är betydligt billigare att betala folks utbildning än att "hålla på sina principer" och låta folk gå och stämpla. Jag har ingen lust att betala ännu mer i skatt bara för att upprätthålla någon annans svartvita principer. [/quote]

men lol :roll:

[quote]Vilken poäng? Att du hade medlen att skaffa truckkort utan hjälp från arbetsförmedlingen? Kul för dig. Alla har inte den möjligheten. Även om alla hade möjligheten att ta lån eller lägga undan pengar under en tid för att själva bekosta en truckutbildning så skulle det vara billigare att betala utbildningen åt dem om det innebar att de gick arbetslösa bara några få veckor mindre.[/quote]

Ja det skulle vara billigare, men om det är omöjligt, vad gör du då? Ska du gå en kurs på 1 år och sen vara frusterad resten av livet eller ska du göra nåt åt saken och må bra?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-20 19:52:46

Men hur är det om man som arbetslös (eller annars också) bekostar sitt truck eller taxi-lappen själv, får man dra av kostnaden på beskattningen ?

Tror du Ksmb, att du skulle få ett jobb på hemorten med ett truck-kort ?

Ksmb, sätt ett datum för dig själv, om du inte har funnit ett jobb innan dess, börja o se på arbete på annat håll. Norge är ett alternativ.

Pengar är inte allt i livet men det är ett helvete att vara utan.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2009-01-21 1:12:22

[quote="weedman"]Tyværr ser det inte ut så idag, du får antagligen anpassa dig eller førtsætta leva i din lilla værld.[/quote]

Eller så får världen anpassa sig till dess invånare istället. Som det borde vara.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-21 10:42:12

[quote="BigBanana"][quote="weedman"]Tyværr ser det inte ut så idag, du får antagligen anpassa dig eller førtsætta leva i din lilla værld.[/quote]

Eller så får världen anpassa sig till dess invånare istället. Som det borde vara.[/quote]

Håller med dig. Men du skrev [i]som det borde vara[/i], så det ær ju inte så. Visst ska det vara annorlunda men man kan inte ægna sitt liv åt att få det annorlunda, men visst kan man førsøka.

Men livet ær før kort før att tænka så tyværr.

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2009-01-21 12:13:48

[quote="Jesus"]Jag betalar också skatt. Har gjort i många år. Hutlösa summor. Varför skulle inte mina skattepengar gå till att hjälpa mig få en utbildning som leder till ett jobb när jag själv saknar medlen att utbilda mig? Samhället vi lever i ska väl ändå föreställa något av att välfärdssamhälle? Varför betalar jag annars så mycket skatt som jag gör?[...]Jag har ingen lust att betala ännu mer i skatt bara för att upprätthålla någon annans svartvita principer.[/quote]
Jesus, du verkar ha missförstått vad för samhälle du lever i och varför du betalar skatt. Det du kallar välfärdssamhälle är vad jag tror vi andra skulle kalla kravsamhälle. Anledningen till att du betalar skatt, är inte att du ska få tillbaka så mycket som möjligt. Anledningen är att vi gemensamt genom allmänna val valt att vara solidariska med de som faktiskt inte har samma förutsättningar som oss andra. De som är sjuka på alla de olika sätt, de som faktiskt inte har samma fysiska och psykiska förutsättningar som oss andra. [b]Det är det som vi brukar kalla solidaritet.[/b] Det du gjorde var att förbruka de resurser dessa personer utan samma förutsättningar skulle behövt bättre. För efterbliven är du inte, om du är handikappad på något sätt kan jag inte svara på.

Du skriver att jag skall bli mer pragmatisk. [b]Hur är det egentligen med dig själv.[/b] En pragmatisk inställning från dig givet förutsättningarna hade väll varit att skrapa fram de 5000kr för truckkortet, styrt upp arbetet, tjänat in pensionspengarna. Men det är väll lättare att sitta här och säga att det är arbetsförmedlingens fel att du inte fick ett truckkort och där med gått arbetslös i två år. För hade någon annan tagit ansvar då hade du minsan inte tärt på de gemensamma resurserna. Du hade tjänat pengar, så det så. Det är ju alltid någon annans fel, någon annans ansvar, aldrig ens eget. Undra om det finns en koppling mellan folk som sitter arbetslösa i två år för att de inte skaffar ett truckkort för 5000 och de höga skatterna som du verkar upprörd på :roll:

En pragmatisk inställning från mig är att jag faktiskt tycker att staten kan gå in som borgenär för att du ska få låna på bank till ditt truckkort om du tror att det leder till arbete. Precis på det sätt som staten går in som garant för de pengar CSN [u]lånar[/u] ut till studenter. Så att alla som är någorlunda läsbegåvade kan skaffa sig en högre utbildning oavsett socioekonomisk bakgrund.

[quote="Jesus"][quote="Drullper"]Du har däremot en moralisk skyldighet att kunna försörja dig själv. Ditt liv, ditt ansvar.[/quote]
Det där resonemanget fungerar bara i en fantasivärld där alla är lika bemedlade[...][/quote]
Nej, den moraliska skyldigheten att i grunden vara ansvarig för sig själv anser jag vara universell oavsett fantasivärld eller dagens verklighet. Men sen så är jag självklart medveten dagens verklighet om våra olika förutsättningar det är också därför jag betalar skatt vilket inte hade varit behövligt i fantasivärlden. Du verkar mest betala skatt för att få tillbaka saker och kunna ställa krav kring ditt eget trygga medelklass välbefinnande.

För att citera Gustav Möller (eller det har åtminstone tillskrivits den gamle socialdemokratiske socialministern) [i]"Varje skattekrona som inte används effektivt är som att stjäla från de fattiga."[/i] Det är för att vara solidarisk med andra vi betalar skatt [u]inte för att själv kunna ställa krav[/u]. [b]Det du gör när du INTE TAR DITT ANSVAR är att stjäla från de fattiga, för ett ansvar har du precis som alla andra. När jag skriver fattiga menar jag dem som är fattiga & utsatta på riktigt, inte de kravmaskiner som kan kosta på sig en dator och hänga på swecan röka töj och indirekt försöka tillskriva sig själva egenskaper som fattig och utsatt.[/b]

//Drullis, frustrerad medlem som normalt sett inte producerar textväggar.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-21 21:31:54

"My fellow Americans, ask not what your country can do for you: Ask what you can do for your country," -JFK.
Ok, amerikapatriotiskt citat, men tycker ändå det har en viss relevans här.

Så länge man är arbetsför tycker jag att man ska jobba. Att jobba är att hjälpa andra, man kanske inte ser det konkret direkt, men så är det.
Att medvetet gå omkring arbetslös för att man inte vill jobba är att medvetet göra det sämre för de som redan har det svårast i samhället. Kanske lite överdrivet, men jag anser att det finns en viss poäng i det.

Vi är bortskämda skitungar hela högen i detta så kallade välfärdssamhälle.
It sickens me...

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-21 21:55:52

[quote="Drullper"][quote="Jesus"]Jag betalar också skatt. Har gjort i många år. Hutlösa summor. Varför skulle inte mina skattepengar gå till att hjälpa mig få en utbildning som leder till ett jobb när jag själv saknar medlen att utbilda mig? Samhället vi lever i ska väl ändå föreställa något av att välfärdssamhälle? Varför betalar jag annars så mycket skatt som jag gör?[...]Jag har ingen lust att betala ännu mer i skatt bara för att upprätthålla någon annans svartvita principer.[/quote]
Jesus, du verkar ha missförstått vad för samhälle du lever i och varför du betalar skatt. Det du kallar välfärdssamhälle är vad jag tror vi andra skulle kalla kravsamhälle. Anledningen till att du betalar skatt, är inte att du ska få tillbaka så mycket som möjligt. Anledningen är att vi gemensamt genom allmänna val valt att vara solidariska med de som faktiskt inte har samma förutsättningar som oss andra. De som är sjuka på alla de olika sätt, de som faktiskt inte har samma fysiska och psykiska förutsättningar som oss andra. [b]Det är det som vi brukar kalla solidaritet.[/b] Det du gjorde var att förbruka de resurser dessa personer utan samma förutsättningar skulle behövt bättre. För efterbliven är du inte, om du är handikappad på något sätt kan jag inte svara på.

Du skriver att jag skall bli mer pragmatisk. [b]Hur är det egentligen med dig själv.[/b] En pragmatisk inställning från dig givet förutsättningarna hade väll varit att skrapa fram de 5000kr för truckkortet, styrt upp arbetet, tjänat in pensionspengarna. Men det är väll lättare att sitta här och säga att det är arbetsförmedlingens fel att du inte fick ett truckkort och där med gått arbetslös i två år. För hade någon annan tagit ansvar då hade du minsan inte tärt på de gemensamma resurserna. Du hade tjänat pengar, så det så. Det är ju alltid någon annans fel, någon annans ansvar, aldrig ens eget. Undra om det finns en koppling mellan folk som sitter arbetslösa i två år för att de inte skaffar ett truckkort för 5000 och de höga skatterna som du verkar upprörd på :roll:

En pragmatisk inställning från mig är att jag faktiskt tycker att staten kan gå in som borgenär för att du ska få låna på bank till ditt truckkort om du tror att det leder till arbete. Precis på det sätt som staten går in som garant för de pengar CSN [u]lånar[/u] ut till studenter. Så att alla som är någorlunda läsbegåvade kan skaffa sig en högre utbildning oavsett socioekonomisk bakgrund.

[quote="Jesus"][quote="Drullper"]Du har däremot en moralisk skyldighet att kunna försörja dig själv. Ditt liv, ditt ansvar.[/quote]
Det där resonemanget fungerar bara i en fantasivärld där alla är lika bemedlade[...][/quote]
Nej, den moraliska skyldigheten att i grunden vara ansvarig för sig själv anser jag vara universell oavsett fantasivärld eller dagens verklighet. Men sen så är jag självklart medveten dagens verklighet om våra olika förutsättningar det är också därför jag betalar skatt vilket inte hade varit behövligt i fantasivärlden. Du verkar mest betala skatt för att få tillbaka saker och kunna ställa krav kring ditt eget trygga medelklass välbefinnande.

För att citera Gustav Möller (eller det har åtminstone tillskrivits den gamle socialdemokratiske socialministern) [i]"Varje skattekrona som inte används effektivt är som att stjäla från de fattiga."[/i] Det är för att vara solidarisk med andra vi betalar skatt [u]inte för att själv kunna ställa krav[/u]. [b]Det du gör när du INTE TAR DITT ANSVAR är att stjäla från de fattiga, för ett ansvar har du precis som alla andra. När jag skriver fattiga menar jag dem som är fattiga & utsatta på riktigt, inte de kravmaskiner som kan kosta på sig en dator och hänga på swecan röka töj och indirekt försöka tillskriva sig själva egenskaper som fattig och utsatt.[/b]

//Drullis, frustrerad medlem som normalt sett inte producerar textväggar.[/quote]

+1

[quote="Hjulben"]"My fellow Americans, ask not what your country can do for you: Ask what you can do for your country," -JFK.
Ok, amerikapatriotiskt citat, men tycker ändå det har en viss relevans här.

Så länge man är arbetsför tycker jag att man ska jobba. Att jobba är att hjälpa andra, man kanske inte ser det konkret direkt, men så är det.
Att medvetet gå omkring arbetslös för att man inte vill jobba är att medvetet göra det sämre för de som redan har det svårast i samhället. Kanske lite överdrivet, men jag anser att det finns en viss poäng i det.

Vi är bortskämda skitungar hela högen i detta så kallade välfärdssamhälle.
It sickens me...[/quote]

+1

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-22 4:45:52

[quote="weedman"][quote="BigBanana"][quote="weedman"]Tyværr ser det inte ut så idag, du får antagligen anpassa dig eller førtsætta leva i din lilla værld.[/quote]

Eller så får världen anpassa sig till dess invånare istället. Som det borde vara.[/quote]

Håller med dig. Men du skrev [i]som det borde vara[/i], så det ær ju inte så. Visst ska det vara annorlunda men man kan inte ægna sitt liv åt att få det annorlunda, men visst kan man førsøka.

Men livet ær før kort før att tænka så tyværr.[/quote]
Visst kan man ägna sitt liv åt förändring, men man måste även vara medveten om hur det är för tillfället, acceptera det och arbeta utifrån det.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2009-01-24 9:18:39

[quote="Drullper"]Jesus, du verkar ha missförstått...[/quote]

OK. Så du kan inte tänka dig ett scenario där en person inte har möjlighet att "skrapa" fram 5000:-? Låt gå för det, vi kan anta att du har rätt. Även om det var ren lättja som fick denna omoraliska kravmaskin att vara arbetslös så är det samhällsekonomiskt vansinne att inte bistå personen med en billig utbildning som avsevärt ökar personens möjlighet att få ett arbete. Som jag skrev tidigare:
"Ett truckkort är billigt jämfört med att ha någon gå arbetslös. Även om hälften av dem som fick sitt truckkort betalt inte fick jobb och fortsatte lyfta A-kassa, jobba svart eller på annat sätt stod utanför den reguljära arbetsmarknaden så kostar det mer att inte ge folk truckkort."

Är det verkligen moraliskt att inte välja den mest ekonomiska vägen i arbetsmarknadspolitiken? Skall arbetsmarknadspolitiken vara ett verktyg
för att upprätthålla vissa moraliska värderingar eller skall den verka för att hjälpa så många som möjligt att hitta ett jobb?

Betänk vad "moral" har gjort för narkotikapolitiken och fundera sedan på om det inte kan vara bättre att låta pragmatism, hellre än moral, styra arbetsmarknadspolitiken. Vi lever trots allt i ett pluralistiskt samhälle med många olika moraluppfattningar.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-25 11:24:27

[quote="Jesus"][quote="Drullper"]Jesus, du verkar ha missförstått...[/quote]

OK. Så du kan inte tänka dig ett scenario där en person inte har möjlighet att "skrapa" fram 5000:-? Låt gå för det, vi kan anta att du har rätt. Även om det var ren lättja som fick denna omoraliska kravmaskin att vara arbetslös så är det samhällsekonomiskt vansinne att inte bistå personen med en billig utbildning som avsevärt ökar personens möjlighet att få ett arbete. Som jag skrev tidigare:
"Ett truckkort är billigt jämfört med att ha någon gå arbetslös. Även om hälften av dem som fick sitt truckkort betalt inte fick jobb och fortsatte lyfta A-kassa, jobba svart eller på annat sätt stod utanför den reguljära arbetsmarknaden så kostar det mer att inte ge folk truckkort."

Är det verkligen moraliskt att inte välja den mest ekonomiska vägen i arbetsmarknadspolitiken? Skall arbetsmarknadspolitiken vara ett verktyg
för att upprätthålla vissa moraliska värderingar eller skall den verka för att hjälpa så många som möjligt att hitta ett jobb?

Betänk vad "moral" har gjort för narkotikapolitiken och fundera sedan på om det inte kan vara bättre att låta pragmatism, hellre än moral, styra arbetsmarknadspolitiken. Vi lever trots allt i ett pluralistiskt samhälle med många olika moraluppfattningar.[/quote]

lol.

Allså ingen säger att detär rätt och att det ska vara så, men vi säger att det är en jävlig dålig ursäkt av dig att skylla allt på samhället och inte förska fixa dit eget liv och din ekonomi på egen hand.

Visst det skulle vara jättebra om du fick din truckkort betalt och både staten och du själv skulle få mer pengar i fickan. Men nu är det tyvärr inte så så sluta gråta!

Om du hade bott i Somalien, undrar om du hade suttit på gatan och gråtit över att staten inte vill ge dig en truckkort :roll:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-25 12:40:18

YEY, jag går rakt mot krisen och fick ett jobb, ska stämpla 2 veckor bara sen är jag tillbaka på rätt spår, ska dock flytta till sthlm för jobbet men de vill jag endå göra så :D

FUCK YEAH

Drullper
Ganjafanatic

Postby Drullper » 2009-01-25 13:23:21

[quote="Jesus"]OK. Så du kan inte tänka dig ett scenario där en person inte har möjlighet att "skrapa" fram 5000:-? Låt gå för det, vi kan anta att du har rätt. [/quote] pantbank, blocket, sms-lån. Inget är särskilt bra alternativt under vanliga förutsättningar men är det det som står emellan två års arbetande och två års arbetslöshet så rekommenderar jag samtliga.
[quote="Jesus"]Även om det var ren lättja som fick denna omoraliska kravmaskin att vara arbetslös så är det samhällsekonomiskt vansinne att inte bistå personen med en billig utbildning som avsevärt ökar personens möjlighet att få ett arbete. Som jag skrev tidigare:
"Ett truckkort är billigt jämfört med att ha någon gå arbetslös. Även om hälften av dem som fick sitt truckkort betalt inte fick jobb och fortsatte lyfta A-kassa, jobba svart eller på annat sätt stod utanför den reguljära arbetsmarknaden så kostar det mer att inte ge folk truckkort."[/quote]
Är det inte [u]mer vansinigt[/u] att ur ett privatekonomiskt perspektiv inte ta truckkortet än det är ur ett samhällsekonomiskt perspektiv? Vi har enligt arbetsförmedlingen 187 776 arbetslösa svenskar just nu, ska alla få ett truckkort eller hur ska urvalsprocessen gå till? Om alla får ett truckkort, finns det 93 888 lediga jobb som kräver just truckkort?
[quote="Jesus"]Är det verkligen moraliskt att inte välja den mest ekonomiska vägen i arbetsmarknadspolitiken? Skall arbetsmarknadspolitiken vara ett verktyg
för att upprätthålla vissa moraliska värderingar eller skall den verka för att hjälpa så många som möjligt att hitta ett jobb?[/quote]
Nej det är inte moraliskt att välja den mest ekonomiska vägen, det är möjligtvis pragmatiskt. Men de två begreppen har ingen direkt koppling till varandra.
[quote="Jesus"]Betänk vad "moral" har gjort för narkotikapolitiken och fundera sedan på om det inte kan vara bättre att låta pragmatism, hellre än moral, styra arbetsmarknadspolitiken. Vi lever trots allt i ett pluralistiskt samhälle med många olika moraluppfattningar.[/quote]
Självklart lever vi i ett pluralistiskt samhälle. Men du blandar du väll ihop moral med att moralisera. Att man har en moralisk uppfattning betyder inte att man per automatik tvingar på någon annan den. Bara för att jag anser att man har en moralisk skyldighet att svara för sin egen försörjning har jag ingen avsikt att sätta arbetslösa i tvångsarbete och arbetsläger. Jag har till och med en önskan att hjälpa dem som verkligen behöver det. Med din moral (vilken inte verkar innehålla ett sådant ansvar för den egna försörjningen) [u]och[/u] ditt moraliserande så vill du påtvinga mig ett ekonomiskt ansvar för dig, skapa en skyldighet från någon annans sida att ge dig ett truckkort. Du likt drogtalibanerna anser dig ha rättighetsanspråk på mig och min kropp. Dina krav om truckkort anser jag vara lika verklighetsfrämmande som när drogmotståndarna kommer och hotar med fängelse för att jag röker lite töj. Men drogtalibanerna har ju framgång och det verkar ändå vara ganska många som anser att truckkort är en rättighet.

//med de vänligaste hälsningar Drullis

brun
Småodlare

Postby brun » 2009-01-25 18:10:06

[quote="HughHefner"]haha rolig tråd.

Man får la acceptera att vissa är för lata att jobb och vill leva på andra, speciellt om man ska diskutera det på en cannabis forum :P

Visst känns det tråkigt för oss som jobbar att betala för andra som vill sitta hemma, men man får se det som en bidrag till mindre [b]inteligenta[/b] människor som behöver hjälp.

Sånna som ksmb har jag inget emot, han försöker ju i alla fall, det är ju lätt att bli arbetslös idag och han vill ju jobba, men folk som tycket att det är soft att ligga hemma och leva på sos, dom stör man sig på så klart.

Man får ju tänka på att dom har inte ens räd att köpa le lampor till deras odling, och kämpar hela dagen för att fixa en halv femma o dela me nån ;)

Alla ni som söker jobb, lycka till och hoppas på ljusare tider framöver =)[/quote]

Förlåt mig, men är inte det att kasta sten i glashus?
:roll:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-26 13:43:16

Jag tycker det är intressant hur många här resonerar, som säger att "det vore bättre för allt och alla om arbetsförmedlingen kunde bekosta en utbildning, men nu gör dom inte det!"

Om man faktiskt inser att det inte finns någon som förlorar på det, hur kan man vilja att det inte ska vara så?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-28 12:41:44

Blev arbetslös för typ en månad sen... :? ..drog me polarna ner till amsterdam o chilla :D...ingen point att ta stress .. jobb får man pånytt när de blir bättre tider..

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-28 12:57:19

Måste bara skriva att jag tycker det var en ovanligt hög nivå på debatten och att jag tycker både drullper och jesus har sina poänger. Kul att slippa sandlådenivån och läsa två vettiga personer resonera utan personangrepp och trams.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-28 13:20:37

[quote]Måste bara skriva att jag tycker det var en ovanligt hög nivå på debatten och att jag tycker både drullper och jesus har sina poänger. Kul att slippa sandlådenivån och läsa två vettiga personer resonera utan personangrepp och trams.[/quote]

Helt rätt, synd bara att det ska bli en debatt :P Jag hade tänkt det här mer som en chilltråd där man kan snacka om hur jobbsökandet går, vad man gör under dagarna osv...

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-31 0:01:55

Ni sthlmare med verkstadsbakgrund bör snacka med bemanningsföretagen!

Jag har blivit erbjuden flera jobb nu, börjar mitt nya liv på måndag, flyttade ner idag :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-02-01 12:42:17

Hej arbetslösa! :)

Hur går arbetssökandet?

Ibland är inte livet som arbetslös allt för illa,,
..har nämligen tidigare idag varit ute på en två timmars promenad vid vattnet, solen skiner och omgivningen pryds av ett magiskt täcke vinterfrost.. skalade en gås innan jag köpte klementiner, yoghurt och juice(frukost) sen blev det en timmas yoga till skön musik.. nu sitter jag här med en nybryggd kopp grönt te..

mvh

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-02-01 22:11:28

[quote="brun"][quote="HughHefner"]haha rolig tråd.

Man får la acceptera att vissa är för lata att jobb och vill leva på andra, speciellt om man ska diskutera det på en cannabis forum :P

Visst känns det tråkigt för oss som jobbar att betala för andra som vill sitta hemma, men man får se det som en bidrag till mindre [b]inteligenta[/b] människor som behöver hjälp.

Sånna som ksmb har jag inget emot, han försöker ju i alla fall, det är ju lätt att bli arbetslös idag och han vill ju jobba, men folk som tycket att det är soft att ligga hemma och leva på sos, dom stör man sig på så klart.

Man får ju tänka på att dom har inte ens räd att köpa le lampor till deras odling, och kämpar hela dagen för att fixa en halv femma o dela me nån ;)

Alla ni som söker jobb, lycka till och hoppas på ljusare tider framöver =)[/quote]

Förlåt mig, men är inte det att kasta sten i glashus?
:roll:[/quote]

Nej, jag säger bara sanningen.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-02-01 22:17:26

[quote="ksmb"]Jag tycker det är intressant hur många här resonerar, som säger att "det vore bättre för allt och alla om arbetsförmedlingen kunde bekosta en utbildning, men nu gör dom inte det!"

Om man faktiskt inser att det inte finns någon som förlorar på det, hur kan man vilja att det inte ska vara så?[/quote]

Vet ej om jag förstår dig rätt, men tror att alla här i tråden vill att AMS ska ge gratis truckkort som leder till jobb.

sen så vill jag ha några miljoner, att ingen ska behöva svälta i världen, att all hat och alla krig ska ta slut, att man ska kuna bota HIV genom att ta en liten blå tablett......

Men tyvärr kan jag en få allt jag vill ha, men försöker ändå göra det bästa av situationen.

Maskin_Nr_9
Garderobssnille

Postby Maskin_Nr_9 » 2009-02-13 16:49:28

Är det ingen här som är arbetslös längre.. Har inte funnits truckjobb i min byggd på 2-3 månader, jo 1 fanns. Va faktiskt på ett bemmaningsföretag. Nu får ja bara mail från olika svenska bemanningsföretag som rykreterar folk till Danmark. Men ta ett truckkort, (eller seg att du har ett :ohmygod:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-02-17 16:00:44

Jodå jag är fortfarande en hopplös slashas... Jag tror det blir att börja plugga snart för mig, ska söka in till lite olika utbildningar till hösten och se vart man hamnar någonstans.

Tumstock
Garderobssnille

Postby Tumstock » 2009-02-17 16:25:53

Jag är också fortfarande arbetslös, det känns mycket som om man måste gå igenom någon sorts process varje gång man kommer tillbaka till arbetssökandet, jag tror jag var på mitt 42 eller 43 möte med arbetsförmedlingen idag, dom ljuger fortfarande och säger att deras jobbsattsningar för folk alltid leder till arbete.

Att dom inte skäms, jag har varit där sedan 2001 och jag får ändå aldrig fast anställning på något ställe dom skickar en till...
Jag borde fan få ett tröstjobb på arbetsförmedlingen snart, jag är ju proffs på att vara arbetslös.

Maskin_Nr_9
Garderobssnille

Postby Maskin_Nr_9 » 2009-02-18 20:12:26

Ja, dom borde skämmas! (Det gör dom säkert, i smyg). Men dom flesta borde skämmas för att situationen ser ut som den gör. Med så stor makt hos företagen och med det kasst originiserade folket förstod man ju självklart för 15-20 år sen vad som höll på att hända.. Med en högervriden socialdemokratisk regering samt Carl Bildt & Co vid makten hade företagen ett stort försprång i matchen. Minns den tid då folket både ville och kunde ställa krav på företagarna och inte tvärt om.. Politikerna har fyllt sina fickor både en o 2 gånger tack vare folks feghet. Det är ju alltid nåns familj som blir drabbad av arbetslöshet och lönedumpningar.. Folk vill inte ta hand om sin egen släkt längre.. Vi har dock fått mer godis och mat att välja på..

Fattig och fet är nästa generation.. Utan nån som helst kärlek för sina nära och kära.. Lokalproducerat fetto utan hjärna är det närmaste vi kommer utveckling för våran hembyggd. :blrrt:

greensymphony
Gräsfläckar på knäna

Postby greensymphony » 2009-02-19 18:37:49

Jag är inne på mitt 9'e år på ett och samma företag, jag är självklart glad att jag har ett jobb, att det dessutom är välbetalt och att sheriffen och jag kommer extraordinärt bra överrens gör saken definitivt inte sämre. Arbetet är dock fysiskt krävande och börjar sätta sina spår i min kropp och ibland (läs; mörka vinterkvällar) önskar jag att jag kunde få sparken och stämpla i 1-2 månader, med vetskapen att jag kan få jobb på dagen via det nätverk jag byggt upp med branchkollegor, när jag fått vila.

Men jag har inte samvete nog att lura mina medmänniskor, även om jag betalat A-kassaavgiften i drygt 8 år kontinuerligt. Jag skulle nog bara känna mig rastlös och illa till mods över det jag gör. Jag sparar det tills den dagen då jag av någon lustig anledning inte får jobb, eller ett fysiskt hinder sätter stopp för att utöva mitt arbete.

Fan så skönt det vore att bara få vara, utan ansvar gentemot en arbetsgivare och få återhämta sig på något vis. Aja, vila får man göra när man dör istället!

FÖ så suger arbetsförmedlingen, man gör lättare för sig att självmant gå direkt till en arbetsgivare utan mellanhänder. Även om de inte har den tjänst du efterfrågar tillgänglig, så lämna alltid ett CV, tills den dagen dom börjar söka folk igen.
Samtidigt ska inte du få situationen att verka att du måste ha den där tjänsten, utan att företaget måste ha dig!

I övrigt håller jag med Drullpelle, kloka ord! =

Koi
Garderobssnille

Postby Koi » 2009-02-19 21:34:26

[img]http://www.imagevat.com/uploads/best_resume_ever.jpg[/img]
Här har vi en till kille som är arbetslös och söker jobb, men med hans CV borde han få jobb innan han ens hinner blinka.
[i]Once a man and twice a child,
and everything is just for a while.[/i]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-02-27 10:46:55

[quote="Tumstock"]... jag tror jag var på mitt 42 eller 43 möte med arbetsförmedlingen idag, dom ljuger fortfarande och säger att deras jobbsattsningar för folk alltid leder till arbete...[/quote]

När jag var på mitt senaste möte och blev hänvisad till "jobbgaranti för ungdomar" lät det tvärtom :P Jag hade själv hört på radion att i princip inte en käft fått jobb tack vare det på ett år, så jag sa något om att det låter ju väldigt bra men gör väl egentligen inte ett skit? Och förmedlaren smålog och sa att alla dom där dumheterna hade så fina namn men dom gjorde varken från eller till, att jag skulle bli coachad i mitt arbetssökande innebar att jag skulle coacha mig själv, jobbgaranti innebär att jag lovar och svär att jag söker jobb 30 timmar i veckan.
Jag fattar inte hur vi kan ha kvar arbetsförmedlingen, dom gör inte ett skit! Det enda dom är bra att ha till är att se till så att det blir svårare att fuska och bara snylta på samhället hur länge som helst, dom har ju iaf någon form av kontroll där :P

vibra
Nyfrälst och hög

Postby vibra » 2009-03-10 4:31:15

Signing in....

blir ams om ett par timmar.. :cry:
...följt av veckor/månader/års ångest.

Return to “Coffeeshopen”