• drullper

    Member
    2011-07-07 at 02:00

    @donthomaso wrote:

    http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/ar-det-sarskilda-regler-for-uppsagningstiden-nar-varden-vill-saga-upp-hyresavtalet.aspx

    Ser bra ut, nånting jag ska göra eller ska jag låta henne vräka mig och stämma henne sen?

    Jag utgår att det är en hyresrätt i en hyresfastighet du bor i, dvs inte inneboende eller något annat krafs.

    1. Vill du bo kvar?

    2. Hur mycket cannabis har de misstankar om att du sålt?

    Om svaret är Ja på fråga ett, då bör du agera omgående och bestrida vräkningen så snart som möjligt, koppla in en jurist alt hyresgästföreningen som hjälper dig. Tro inte att du löser det här med lite hjälp ifrån ett internetforum.

    Ang fråga två. Du har ett ganska starkt besittningsskydd, är det frågan om mindre mängder cannabis så är det vad jag förstått inte ett sådant brott som är grund för uppsägning. Om jag minns rätt så är det frågan om omfattande brottslighet där lägenheten utgör någon form av nav i verksamheten (har för mig man pratade om illegala spelhålor m.m. i antingen förarbeten eller doktrin), nu är det ett tag sedan jag läste något djupare kring det här så jag kan vara ute på tunn is. Slår du däremot ner eller dödshotar en granne så är du ganska körd. Vidare, du är inte dömd för något ännu, dvs hyresvärden har inget att gå på. Uppsägningstiden är alldeles för kort även om det hade varit en legitim uppsägning .

    Men som sagt, blanda in en jurist (ev från hyresgästföreningen alt om de kan rekommendera dig någon duktig) som kan sin jordabalk, och med den hyresrätten och det besittningsskydd som du faktiskt åtnjuter. Tänk på att det här kan också innebära problem i framtiden när du söker nya lägeheter, oavsett utgång. Sitt inte heller och vänta ut det här, det krävs att du agerar, annars kommer det kunna sluta illa oavsett.

    //D