Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen 74-åring hade 10kg plantor! Reply To: 74-åring hade 10kg plantor!

  • drugsarewrong

    Member
    2011-06-22 at 17:35

    Nu ska man väl inte prisa fängelser, måhända att det lät som att det är det bästa stället man kan vara på. Levnadsstandarden och möjligheterna under 2000-talet är av hög klass. Men det egentliga problemet när det kommer till fängelse är först och främst familjen och den samhälleliga stigmatiseringen som följer.

    Om man istället tar en man utan egen familj att försörja som är mer eller mindre tungt kriminell, så pass att man är en återkommande person på anstalten kan dagens fängelser däremot bli en trygghet snarare än ett straff.

    Men fängelse handlar om att man ska ta ett straff och samtidigt göras redo för att ta en plats i samhället. Även om nu detta inte riktigt fungerar i praktiken så är det tanken. Och detta resulterar i att standarden är väldigt hög på mat, hygien, motion och välmående.

    Sen varierar det från kommun till kommun och personlighet bland personal och intagna gör också enormt mycket för/mot trivseln. I anstalter och fängelser i området där jag bor är det verkligen en ren semester för många av fångarna, har besökt alla i omnejden och arbetat på ett av dem i ett par månader för ett par somrar sedan. Jämför man det arbetet med mitt ex som jobbade i äldrevård samtidigt så kunde man utan tvivel säga att fångarna, utöver själva märkningen att vara i fängelse, hade det mycket bättre än gamlingarna.

    Men som sagt, även om flera fängelser har mycket goda resurser för de intagna så betyder det inte automatiskt att fängelse är någonting bra för individen. Speciellt inte om det finns, främst då, fru, sambo, barn eller annan form av familj där personen har en stor roll i familjens funktion. Det påverkar väl ofta en stor del av släkten också, men det är de närmaste som verkligen får lida. Fängelse är inget som någon tjänar på, och helst ska ingen sitta där. Men vi har inga andra straff idag, och kan nog med handen på hjärtat säga att jag inte skulle kunna bidra till en lösning som skulle fungera bättre. Att straffa någon och samtidigt gynna en persons utveckling och vilja är något som inte riktigt går.

    Det bästa hade väl varit att göra som man gör med barn, positiv kritik som gör att man gärna upprepar samma beteende för en belöning som man har lärt sig kommer därifrån. Den grundläggande psykologin är ett starkt omtyckt redskap idag när det kommer till uppfostran, tillämpa det i ett straff på något mirakulöst vänster så kanske vi har något på gång! :P

    Nåväl, slutbabblat för mig.