Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Silk Road – anonym marknad Reply To: Silk Road – anonym marknad

  • cthullu

    Member
    2011-06-07 at 18:45

    problemet är snarare i normala fall för säljaren.

    Mycket enkelt i normala pengasystem att polisen bara köper och sedan följer vart pengarna tog vägen.

    Men bitcoins försvinner den möjligheten. Och det går att växla bitcoins till och från vanliga pengar.

    För en köpare är risken väldigt liten eftersom varken tullen eller polisen känner till avsändaren har de inget särskillt att gå på för att avgöra om ett paket i mängden går till en köpare.
    Köparen har givetvis inget hemma som skulle orsaka ett problem vid eventuell husrannsakan (vilket inträffar om tullen ändå stoppar paketet) och kan vid en rättegång bara blåneka all kännedom om paketet och kommer undan.
    (annars skulle t.ex. jag skicka en skörd till varje politiker jag inte gillar och tipsa polisen så hamnar de i kurran)

    edit: doom, du behöver läsa på om bitcoins, det har alltså inget att göra med silkroad alls egentligen, utan är en helt generiskt totalt anonym och ospårbar kryptovaluta som sköts utan mellanhänder. Vilket såklart är lämpligt att använda för tjänster såsom silkroad.
    Du kan alltså t.ex. börja sälja frön här på swecan utan behov av en målvakt redan ikväll.

    edit: i övrigt är väl min analys ungefär som someshtas, jag är helt övertygad om att vi snart kommer se moralpaniken. Nu när de tröttat ut ordet barnporr för att få genom repressiv special-internet-lagstiftning kommer de börja skrika dödsknark.
    Finns redan länder där det är förbjudet enligt lag att inte snällt ge myndigheterna alla dina kryptonycklar de frågar efter (storbrittanien, och det är jävligt hårda straff på att vägra) snart kommer väl förslag på att all kryptering som inte staten eller google (motsv.) har hand om är olaglig…