Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Utomhusodling Drivbänkar, varma och kalla, ett sätt att förodla utomhus Reply To: Drivbänkar, varma och kalla, ett sätt att förodla utomhus

#575840

gunjab
Member

*L* 12,5 i varmbänken, som har glas, ett gammalt enkelglasfönster. Fiberduken är bara för insynsskydd…;)
Dagtid har jag ingen rättvisande temp på än, givaren sitter i solen men jag har en liten vädringslucka jag öppnar dagtid och när solen vandrat förbi givaren framåt eftermiddagen så har den nu i sommarvärmen legat uppåt 27-28 grader så no problems what so ever, den lilla vädringsluckan räcker helt till. Och framför allt så ser plantorna ut att stormtrivas. =)

chtullu: Har du aldrig odlat ute, eller på balkongen? Appropå “oron” för UV-ljuset. Kan ju tillägga som kuriosa att jag kör med UV-B i blom, UV-B gillas. ;)
Jag har ju “fördelen” av att ha gamla 2-glas fönster där jag driver upp mina plantor före utplantering, sen blir det växthus några dygn innan utplantering på friland. För temperaturen skull, i synnerhet natt då, alla plantor, som inte växt under artificiellt ljus i flera generationer, är utrustade med allt de behöver för att klara sol/UV-ljus från start, även om de kan reagera på det så finner de sig snabbt, det är inget som är nå´n make or break deal på något vis. Värre är då tempchocken, men sen gäller ju att alltid plantera ut under eftermiddagen, för att ge de en mjukstart från solens, inkl. UV-B, brännande strålar och hetta.
Sen har ju de flesta tomatsorter ett väldigt “hängande” växtsätt under solen, de blir varma och loja precis som vi.=)