Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken AF Lowryder#2 under LE i jordkällare Reply To: AF Lowryder#2 under LE i jordkällare

#572414

eskimo
Member

Kul att du nämner kaktusnäring.
Jag stod tidigare idag på granngården/lantmännen och kollade på olika sorters gödsel och näringar. Jag hittade några olika som verkade bra, bland annat potatisgödsel, trädgårdsgödsel (för typ morötter, kålrötter, sallad), och fruktochbär-gödsel.
Frukt och bärgödseln låg på 11-2-15 om jag minns rätt.
Tillslut landade mina ögon i vilket fall på en liten flaska kaktusnäring, Substral heter den och har ett npkvärde på 3-2.2-5.8.
Jag köpte denna, bara för den i mina ögon schysta ration, Men, jag funderar samtidigt på varför det heter kaktusnäring.
Saknas det möjligtvis vissa godsaker som vanliga växter (brass) tycker om?
Jag vet att jag stirrat mig blind på npk, men jag har inte värst stor kunskap om någonting annat.
Dock känns det som att det bör saknas någonting i och med att det klassas som just kaktusnäring.
Bör jag kanske blanda med min “Blomstra växtnäring” för att komplettera?
En annan orsak till att jag valde denna var för att de andra näringarna (fult ord i plural) var i kornform som enl anvisning skulle blandas i jorden. Imo bökigt i min setup.

Bruksanvisning:
1/4 kapsyl (7 ml) per liter vatten.
Kaktusar/suckulenter: Använd medlet
varannan vecka från mars till september.
Bonsaiväxter: Använd medlet varannan till
var tredje vecka från mars till september

Synpunkter? Jag vattnar ca 2-2.5 dl ungefär varannan dag med bevattningssystemet.

Jag tänkte täcka hinken med en svart sopsäck och linda silvertejp runt slangen för att begränsa algtillväxt.

Nu ska jag göra klart kolfiltret, återkommer inatt med bilder!

Edit: Filtret klart och uppkopplat. Nästa gång köper jag ett färdigt, men den var kul att göra det iaf!
har valsat/skurit/svetsat allting själv, det mesta är i 1mm svart plåt.
Om någon skulle vilja ha en ritning på delen jag skruvat fast i fläkten så kan jag PMa en sån ;)
Storleken på filtret räknade jag ut med hjälp utav formeln som finns i pdf:en som är länkad till i “gör ditt eget kolfilter-guiden”. Denna formel använder sig dock av storheterna inc2 och CFM. Jag gjorde om formeln så att man använder cm2 och M3/h istället. Fråga om ni vill se den!


Slangen tror jag kallades tvättmaskinslang.. om det inte var torktumlarslang : P


Världens tattigaste försök att begränsa spridning av ljuset, någon procent mer bör dock plantorna få!