#570708

cthullu
Member

Ja, det beror väldigt mycket på ens setup och bevattningsmetod.

Men andra ord, finns flera skolor, och man får pröva sig fram vad som passar en själv och ens setup. För mig har det mest varit slös på volym att tillföra massa inert material i mixen.

Förutom setup (hur snabbt jorden torkar ut) och bevattning påverkar t.ex. vad torven/jorden har för granularitet… Behovet blir ju större vid väldigt fingranlär / pulvrig jord. edit: Granulariteten skiljer sig faktiskt en hel del mellan olika märken!

För en nybörjare skulle jag dock rekommendera att åtminstone första odlingen ha perlite, leca eller cocos i ett lager på botten och att inte använda slutna kärl. (dvs ha hål i botten på krukan) Vid lagom handvattnining ovan eller underifrån och normal till grovgranulär jord skulle jag säga att perlite är onödigt. (men det skadar ju inte heller)

Edit: som sagt, än en gång, finns många olika skolor när det gäller sådant här, och många variabler runt omkring påverkar så finns inget perfekt svar. Varje odlare får hitta sin egen väg och sitt lokala optima för sin setup.