Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Parti som vill legalisera soft drugs inkl för eget bruk!! Reply To: Parti som vill legalisera soft drugs inkl för eget bruk!!

  • enzi

    Member
    2011-11-18 at 16:33

    På namninsamlingslappen måste man skriva både namn och personnummer, ort och datum, och man måste vara svensk medborgare. Annars räknas inte namnunderskriften som giltig. Nu ser jag det alltså som ganska rejält långsökt att man skulle bli misstänkt för brott bara för att man skriver på där eftersom det här med narkotikapolitiken som sagt bara är en av många frågor för liberaldemokraterna så en påskrift är ju allt annat än synonymt med cannabis. Dessutom är det ju inte riktigt så enkelt att L är “för knark”, utan det som förespråkas är snarare ett “harm reduction-perspektiv”, dvs det här med att illegaliseringen och “kampen mot narkotika” i sig själv till stor del skapar problem, och det kan ju vilken tjomme som helst tycka utan att för den sakens skull ha cannabisplantor hemma i skorstenen.

    Kanske har jag lite svårt att sätta mig in fullt ut i en cannabisodlares perspektiv på detta eftersom jag aldrig odlat själv, men jag antar att jag på sätt och vis ändå kan begripa att den som faktiskt odlar cannabis vill ta det säkra före det osäkra så långt det bara går, även om det kan tyckas lite nojjigt “utifrån” sett, dvs i mina ögon. Så, om man slår på nojj-mode och kollar fakta då… På valmyndighetens sida står det:
    Hela anmälan, inklusive namnunderskrifterna, blir offentlig handling när den kommer in till Valmyndigheten. Om partiet inte önskar att namnunderskrifterna ska bli offentlig handling kan det istället visa upp namnunderskrifterna för en Notarius Publicus, som skriver ett intyg om att namnunderskrifterna visats upp. Notarius publicus har rätt att ta betalt för denna tjänst.

    …och jag har ingen koll på om Liberaldemokraterna har för avsikt att begära att namnunderskrifterna inte ska klassas som offentlig handling. Man kan alltså inte vara helt säker på att inte någon annan tar del av påskrifterna.

    Men, till det jag ville säga: Även om man skulle dra sig för att skriva på den där blanketten för egen del så kan man förstås bidra ändå! Man kan t.ex. skriva ut en eller ett par namninsamlingslappar och samla in namnunderskrifter från vänner och bekanta, eller för all del från lite random folks på stan eller var ni nu rör er någonstans. (Det finns plats för ett helt gäng underskrifter på varje blankett.) Alla underskrifter är bra underskrifter, och det behöver ju inte nödvändigtvis vara era egna. Även ett par stycken påskrifter hjälper till, så det är inte bortkastad tid att bara skicka in några få stycken.