Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Gör tillsatsen av CO2 skillnad värd mödan? Reply To: Gör tillsatsen av CO2 skillnad värd mödan?

  • nisse

    Member
    2011-01-12 at 10:15

    Orsaken till att jag ställer frågan här i nybörjarforumet är att jag tror att många som odlar för första gången kanske istället skulle lägga energi och omsorg på andra saker som troligen är viktigare för att få ett hyggligt resultat som exempelvis att plantorna får ordentligt med ljus.
    I ett ventilerat utrymme med några få plantor är det kanske inte särskilt troligt att CO2 halten skulle bli för låg.
    I en avancerad odling kan säkert ett berikande av CO2 göra viss skillnad, och i slutna system vara helt nödvändig. Men i uppstarten och i vanliga husbehovsodlingar är det troligen inte rätt ända att börja i.
    Man får nog ut mer av sin odling om man istället lägger pengarna på några extra watt belysning och bra/rätt sorts jord.

    Egentligen borde det finnas en tråd i nybörjarforumet som listar vanliga fel och missuppfattningar. Många känner säkert igen sig i att dom som nybörjare pysslar om sin odling lite för mycket vilket inte sällan leder till övervattning, näringsbränna etc. Och lägger för lite resurser på ljus och inte minst på säkerhet.

    Jag är dessvärre inte själv rätt person att starta den tråden eftersom jag själv är amatör som p.g.a. en laglydig sambo inte längre har möjlighet att odla annat än köksväxter (jag skall starta en tråd på bildbanken med min kryddodling så snart min lilla LED-setup är klar). Däremot är det kul att följa andras cb-odlingar här på forumet och med “lånad” erfarenhet i teorin bli en bättre odlare. :)

    /Nisse