Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Det som inte dödar,det stärker. Reply To: Det som inte dödar,det stärker.

#556981

fritz
Member

Jag känner att jag blir illa tvungen att dela med mig utav min syn på det hela för jag håller inte med dig alls på vissa punkter, Swex.

@swex wrote:

Temp som vandrar inom rimliga gränser, d.v.s 18-34. Näringsbränna,lite övervattning uttorkning ser jag inte som något problem då slut produkten alltid varit bättre en lilla Niklas hydro pellen som springer kalabalik med sin EC mätare.

Temperaturen är den näst viktigaste faktorn för potensen efter genetiken hos plantan
En jämn temperatur dag och natt ger ett bra mycket starkare gräs än vid en temperaturskiftning på tex 10c.

I en annan studie jämförde man om temperaturskillnader mellan dag och natt påverkade halten THC. Man kunde då konstatera att halten THC var som störst om man dygnet runt kunde hålla en temperatur kring 24 grader Celsius. Identiska plantor som hölls under konstant 24 grader dag som natt innehöll 5 gånger så hög THC-halt jämfört mot plantor då nattemperaturen sjönk ned till 12 grader. Om man ökade temperaturskillnaderna så minskade THC-halten ytterligare. En annan nackdel var att man kunde konstatera att alltför stora temperaturskillnader också skapade ett större antal icke önskvärda hermafroditer. En effekt som däremot av fröodlare kan anses som önskvärd var att med låg nattemperatur fick ett avsevärt större antal självbefruktande honor (önskvärt för att få fram feminiserade frön).

https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8613

Syre är en av hemligheterna säger du, övervattnig leder till syrebrist hos rötterna och således hämnad tillväxt.
Ser inte hur det här skulle gynna plantan på något sätt!

Att torka ut plantan är lika idiotiskt i min mening!

Sköter du dina kort rätt under odlingens gång så dubblar nästan plantan sin vikt sista veckan innan skörd.
Det är för att en befruktad planta lägger all sin energi på att producera frön sista veckan i blom.
Men eftersom vi som odlar i syfte att röka ett fröfritt gräs ser vi till att plantan blivit obefruktad och då läggs all energi istället på att fylla dom tomma frökapslarna med THC!
En uttorkad planta är har inte den energin att fylla sina förkapslar med THC, är det något man vill eftersträva?

Att sluta med näringen 2veckor innan skörd är också något som låter helt galet i mina öron!
Ju längre in i blom man kommer bör man vräka på med PK 13/14, det är ett under för hur gräset sväller!
Att hålla ett maxat EC-värde får taggarna på fan-leavsen att böja sig uppåt och THCkristallerna frodas ut längs med bladet, riktigt maffigt!

Att skörda en omogen planta och gå miste om 50% av skörden för ett mer “uppåt” rus kan jag inte förstå..

Vill du ha ett “uppåt” rus kör en sativa dominerad planta och vill du bli “body stoned” kör på en indica dominerad planta!
Att gå måste om så mycket röka bara för att försöka få ett annat slags rus utav plantan är inte värt det i min mening.

Nej du, Swex.
Jag är inte alls inne på din linje som du antagligen märkt..
Att förespråka för nybörjare att “härda” plantan som bara leder till sämre tillväxt, mindre potens och avkastning, enligt min mening då, är förkastligt tycker jag! 😡

Optimal inomhus odlings är något man bör eftersträva tycker jag för en bra avkastning och potens, nybörjare som veteran.
I mina öron låter det som du beskriver motsatsen! Observera att jag uppfattar ditt inlägg så, inte att du har fel.

Men det hade varit hemskt intressant att få jämföra vårat gräs sinsemellan med en gaskromatografer, men det lär tyvärr aldrig hända.