Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen självhjälpsgrupper Reply To: självhjälpsgrupper

  • drullper

    Member
    2010-05-25 at 21:06

    Den här tråden är talande.

    Jag pratar om att vi förespråkare har en förmåga att stoppa huvudet i sanden, att drogen allt för ofta glorifieras. Att det faktiskt finns dem som missbrukar snarare än brukar cannabis.

    Nästan direkt uppstår en diskussion om att alkohol faktiskt är värre och betydligt sämre.

    Bara för att det finns olika grader i helvetet så betyder det inte att man inte är i helvetet. Det är lite som det där med att vara gravid, antingen är man det eller så är man det inte, det finns som inget som heter att lisa är “lite” gravid jämfört med lotta som är “mycket” gravid.

    Cannabis är en drog, för vissa innebär det enorma problem och får förödande konsekvenser. Sen spelar det ingen roll om folk kan råka värre ut om de stoppar i sig ett lösningsmedel eller något annat.

    Rök med förnuft och sluta glorifiera det.

    @Doktor_Knark, ja det finns religiösa inslag i NAs verksamhet, många behandlingsmetoder har nästintill religiösa inslag. Däremot så får man väll se till hur destruktiva beroendena är. Jag misstänker att lite religiös fanatism (har själv mycket goda vänner som är aktiva i pingstkyrkan) innebär en lättare börda än urspårat cannabismissbruk. Men som jag skrev finns det ganska många olika metoder, väldigt många handlar inte om hjärntvätt med religiösa förtecken. Man kan som sagt kontakta socialtjänsten för att se vilka alternativ som finns (ju större kommun desto fler alternativ).

    //D