Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Åtal mot sju, gemensam nämnare Nordic grow Reply To: Åtal mot sju, gemensam nämnare Nordic grow

  • fractal-256

    Member
    2011-02-01 at 09:30

    @baselika wrote:

    Förstår ärligt talat inte vitsen med att öppna en fysisk butik? Odlingsproffsen beställer väl över nätet med hemleverans? Bara risker att handla där som jag ser det. Och de få gånger jag gjort det själv, så var det dels för många år sedan samt redan då så iakttog jag den absolut högsta sekretess man kan tänka sig, med allt vad det innebar. Det fina med att odla, är att man gör det bara i perioder, och en odlingsinvestering håller i bra många år. Säkrast och billigast är det väl att handla utomlands. Ju mer polisen har span, ju mer stelth blir hela näringen men naturligtvis går det inte att stoppa. Förnekar inte att andra handlar där. men inte kan det vara så många att det motiverar en fysiskt butik.

    Om jag skulle köpa någon utrustning i Sverige skulle det definitivt bli en butik, aldrig postorder på något. Det är en tidsfråga innan polisen kommer att plocka ut kundregister och åka runt och lukta i brevinkasten. Postorder är dåligt då det lämnar två spår, det första är den adress som leveransen sker till och den andra är det konto som betalning görs över. Målvakter är inte så säkra som många tror, en målvakt skall inte vara bästa polaren eller flickvännen utan någon som bor på en annan ort om det skall vara säkert. Ett kundregister eller bokföring kan bli väldigt smaskigt för polisen att få tag på och det har skett tidigare att frösäljares kundregister hamant i fel händer, tror det var mitten av 90 talet när polisen fick tag på ett kundregister och åkte runt för att plinga på dörrar runt hela landet.

    Klaga inte på att polisen gör sitt jobb, anpassa er och beställ från utlandet eller bygg egen utrustning. Bygger ni eget får ni erfarenhet av hur det skall vara och lär er en hel del om vad som måste göras för att det skall gå bra. Ni har igen detta om ni flyttar och kan på en dag förvandla en garderob/rum/jordkällare/whatever till en odlingsplats. Jag är lite tveksam till de färdiga lösningarna som säljs, vad gör egentligen tälten som man inte kan bygga själv för en billigare penning? Tälten är inte på något sätt stealth då det räcker att någon öppnar garderoben för att de skall förstå vad som är på G eller att en fläkt låter lite för mycket när grannarna plingar på och vill låna lite socker.