Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Varför? Reply To: Varför?

  • drullper

    Member
    2010-04-21 at 20:51
    bigbrutus wrote:
    Hej!

    Tänkte kolla med er om varför just du röker cannabis, vill du komma bort från verkligheten, slippa all oro eller vad är det som just får dig att vilja bruka drogen? eller bara vara med några härliga kompisar och ha det gött?

    Skriv gärna

    mycket tacksam för svar!

    Tråden hör hemma i coffeeshopen där samtliga medlemmar kan svara snarare än i frågelådan där endast ett fåtal kan göra detsamma. Jag flyttar tråden.

    Ur mitt eget perspektiv handlar det om ett ett rekreationsbruk, (enligt DSM-IV och ICD-10 är mitt bruk väldigt långt ifrån definitionen för ett substansberoende). Den nackdel som finns är viss risk för socialstigmatisering i vissa situationer samt eventuella konsekvenser av att de polisiära myndigheterna skulle komma på mig. Vilken fördel med ruset jag är ute efter beror på tillfället jag röker.

    Med vänner kan det vara trevligt, socialt och höja stämningen. För att öka intrycken och intensifiera upplevelsen av musik eller en film (nackdelen är att man ibland kan få för sig att man uppskattar riktiga skitrullar, tex dude where’s my car) På fjället vinter som sommar kan det förhöja intrycken av naturens under (vintertid ökar det även njutningen av åkningen som sådan). Ibland för att göra städningen eller annan syssla lite mindre plågsam. Efter en sur dag på jobbet kan det hjälpa att till att lättare att släppa och fokusera på något annat och koppla av (jämför med en afterwork öl). Någon gång kan det även vara av lättja, bara för att det är så förbannat skönt och gott. Mängden man konsumerar varierar självklart efter situationens behov, med lite tur kan man även välja strain efter situation.

    Har jag däremot personliga problem eller är i annan obalans håller jag mig helst borta från cannabis.

    Tog jag frågan på allt för stort allvar?

    //drullis