#547473

drullper
Member
leprofesseur wrote:
Hej, Polisen hälsade på mig i slutet av februari och tog in mig då dem misstänkte att jag var cannabis påverkad, jag erkände direkt tog smällen och idag när jag kom hem låg det en faktura i brevlådan på 6200 kr för ringa narkotikabrott,
Dagsböter30 a 190 kr = 5700:- + 500 till brottsofferfonden.

Är detta verkligen rimligt, min årsinkomst är 216 000 och denna boten är mer än halva min månadslön som jag itne har råd att betala då jag har en hög hyra på min lägenhet. 😳

30 dagsböter är minimum. En dagsbot är 50-1000 kr beroende på inkomst. Sen är det alltid 500 kr till brottsoffermyndigheten.

Saxat från lawline (ja jag varför lat för att skriva själv)
“När man beräknar en dagsbot utgår man ifrån inkomst före skatt. Man drar sedan av 20 % av den del av inkomsten som överstiger den en viss gräns (runt 200 000 kr). Ytterligare kan sedan dras av för barn som man är underhållsskyldig för, make som saknar inkomst mm. En tusendel av det belopp som fås fram utgör sedan dagsboten.”

Din bot är således relativt rimlig, ev kunde den varit något högre till och med.

När du betalt boten kommer du förmodligen bli erbjuden att träffa soc samt att du ev kommer få ett brev från trafikstyrelsen om urinprov för att få behålla körkortet. Du får själv betala för testerna.

Man måste vara rik för att ha råd och knarka i Sverige.

Däremot skriver du att du erkände direkt. Var de så snälla att de lät bli och ta prover då? För i sådant fall så har de inte ett skit på dig, dvs du betalar inte fakturan, bestrider den och tar strid i tingsrätten. Har de tagit prover kan du köra på en utlandshistoria, men det kan bli svårare att nå framgång då (dock ej helt omöjligt).