Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Earth Hour Reply To: Earth Hour

  • mrburns

    Member
    2010-03-28 at 12:07
    baralillajag wrote:
    Kära Mr Burns – jag har normalt fog för det jag skriver.
    Ditt klimatdiagram/isborrprovsdiagram sträcker sig bara 450.000 år tillbaks i tiden och motsäger inte det jag skrev då jag pratar om miljoner år.

    Jo jag såg faktiskt att Du skrev om perioder om miljoner år och Du har naturligtvis rätt i att isborrkärneproven inte kan motsäger dessa data eftersom, som Du så riktigt påpekar; endast går ca en halv miljon år tillbaka i tiden.
    Emellertid så består mina invändningar mot vad Du skrev. Först och främst så är det svårt att tala om någon regelbunden periodicitet utifrån diagrammet Du hänvisade till och därav kan man med fog anföra åsikten att vi vet mycket lite om huruvida om en varmperiod i storleksordningen Du talar om kommer att återkomma och i så fall när.

    Isborrproverna, ehuru även de är belastade med dateringsproblem, tillåter en helt annan precision i tidsbestämningen och definitivt har mycket säkrare bestämning av koldioxidhalten och temperaturen än vad geologiska och paleontologiska data kan erbjuda.
    Periodiciteten i det “korta spektrat” av 100000 år gör att vi med god säkerhet kan anta att vi inom ett tidsintervall av de kommande 1000 åren kan räkna med att återfalla i istidens grepp.

    baralillajag wrote:
    Dessutom kallar du bara de kallare perioderna av vår köldperiod för istid – precis som jag beskrev att många felaktigt gör. ;-)

    Här tar Du Dig friheten att omdefiniera ett vedertaget begrepp! Inom klimatologin och geologi är det vedertaget språkbruk att tala om just de glaciära perioderna i storleksodningen 80000 år som just ISTIDER.
    Jag citerar svenska wikipediaartikeln:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Istid
    “De nordeuropeiska namnen är satta efter istidernas geografiska utsträckning, samma sak gäller de nordamerikanska. Namnen i Alperna är namn som getts de geologiska lager som motsvarar istiderna i denna region. Anledningen till att holocen är med i tabellen är att de flesta experter är eniga om att den tid vi befinner oss i nu endast är en mellanistid. Weichsel är den period som populärt menas med termen “istiden”.”

    Nota bene att jag inte motsäger att det finns större klimatcykler men; för mänsklighetens vidkommande under de närmsta hundratusen åren så är det rimligare att tala om en trend av radikal nedkylning.

    Wouldn’t you agree my dear onlylittleme?

    Nu kanske det är på plats att påpeka att jag faktiskt hyser en ganska kontroversiell åsikt ifrågan och att jag INTE stöder tanken på dessa globala köldperioder!

    Jag är en anhängare av Charles Hapgoods teorier om “earths crustal displacement”, som jag anser bättre förklarar åtskilliga geologiska fynd än de mer etablerade och vedertagna teorierna.

    Hapgoods teorier som f ö populariserats under det senaste året iom storfilmen “2012”. Där den gräsrökande Woody Harrelson gör sin lilla egen lilla spinn på teorin :D
    Det är jag och Charlie Frost :)
    http://www.youtube.com/watch?v=foZP3ytogCU