Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Kalmars dricksvatten? Reply To: Kalmars dricksvatten?

  • vanmakt

    Member
    2010-02-26 at 18:44

    Hittade den här genom Google fast den ligger här i original. Mycket läsvärt.
    Edit: För övrigt ska Ballmars vatten ligga runt 8-8,5 enligt vatteninspektörer av nått slag, så eg borde det ju gå att höfta sig fram till något mer acceptabelt rätt lätt.

    @Bone wrote:

    @stonk wrote:

    PH-värdet i kommunen ska tydligen ligga runt 8.5, så det är helt klart dags att korrigera neråt lite. Problemet nu är att jag har otroligt dåligt med pluringar och har således inte råd att köpa PH-mätare för tillfället, har inte heller hittat någonstans att köpa lackmuspapper på.

    Ska ju gå att sänka PH-värdet med lite olika hushållsprodukter, tex citronsaft/-syra, ättika, vinäger (har jag glömt något?).

    Det är här det blir lite klurigt eftersom jag inte har någon aning om hur mycket jag ska dutta i vattnet för att sänka det lagom mycket. Är det någon som har erfarenhet av att sänka med sådana här hushållsartiklar och vet på ett ungefär hur mycket man ska tillsätta till vattnet för att sänka si och så många steg?

    Kanske till och med någon vänlig själ med ph-mätare som skulle kunna kolla lite? 😳

    mvh

    Stonk

    Nu ska vi se, efter flera minuter (typ 20) av intensiv forskning har jag kommit fram till följande:

    1. Mitt ph är samma som ditt :P

    2. Jag har mätt antal droppar i 1 liter kranvatten med ph 8,5.

    Första testet: ReaLemon.

    25 dr. = 6,0
    28 dr. = 5,8
    30 dr. = 5,65
    32 dr. = 5,54
    34 dr. = 5,42
    35 dr. = 5,38

    Andra testet: 24% Ren Attika (Perstorps).

    7 dr. = 5,95
    8 dr. = 5,76
    9 dr. = 5,6
    10 dr. = 5,42
    11 dr. = 5,29

    Detta är ju inte 100%, men enligt min beräkningar så är det ungefär exakt ;)

    Mvh / Benet