Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken VARNING! Har ni bilder uppe, läs detta! Reply To: VARNING! Har ni bilder uppe, läs detta!

#541798

sm0
Member

@Punx wrote:

kanske en noob fråga eller vad man kallar de (inte så haj på nät språket :P) men är det inte lika lätt för polisen att gå in och kolla vilket ip nr som lagt upp bilderna och få fram exakt adress genom det?

Undra bara för det känns ju lite skit samma om ens bilder e geo taggade om dom ändå kan kolla mig pga av mitt ip.

Jo visst kan dom försöka få en utländsk, kanske ofta lite halvt ljusskydd, ägare till en server med en populär bilduppladdartjänst att ge dom IP-adressen som laddat upp en viss bild, och sen genom teleoperatören få reda på det namn som står för abonnemanget som IP-adressen är knutet till, eller så kan dom istället direkt få exakta GPS-koordinater till huset dom ska slå ner dörren på. Mot första scenariot är det dessutom väldigt enkelt att skydda sig genom att t.ex. surfa bakom en proxy eller på en allmän dator när man laddar upp bilderna, och kanske försöka använda sig av bildtjänster som har en uttalad god sekretesspolicy.

Både IP-adressen och GPS-koordinater är alltså viktiga att skydda om man värnar om sin integritet
Så ser jag på saken iaf :)