Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling sticklingar dör. ta i blom, teknik och resultat? Reply To: sticklingar dör. ta i blom, teknik och resultat?

#530137

reaper
Member

@franke wrote:

Alla mina sticklingar dog, tog dessa i tidig veggfas, satte dessa i jord (genomblöt) och sedan påse över och fuktade, under 18w lysrör och 22 grader c.

Nu när plantorna visat kön tänkte jag göra ett nytt försök och sedan återvegga dessa (inte kommit långt i blomfasen)

men hur gör nu?
hur långa sidogrenar tar ni?
sätter ni dessa i vatten direkt eller jord?
har inget rotningsmedium.
Körde direkt efter sticklingsguiden men någonstans gjorde jag fel “/

1. Skär av den del av plantan du tänkt göra en stickling av, skär den några centimeter för lång. (använd ett sterilt rakblad eller liknande)

2. Skär av alla utom dom 2 översta bladparen på sticklingen.

3. Doppa den avskurna stammen i vatten och gör ett nytt snitt under vattenytan. Lagom längd för en stickling är omkring 10cm. Skär det nya snittet i en vinkel.

4. Nu kan du använda rotningshormon tex. clonex. Följ instruktionerna på flaskan/påsen. Rotningshormon kan vara bra för gamla hårda sticklingar och strains som är svåra att rota. Men man klarar sig bra utan för det mesta.

5. Stick snabbt och försiktigt ner sticklingen i ditt rotningsmedium så att den står stadigt. (Jord är ett bra rotningsmedium, använd näringsfattig jord tex. såjord/kaktusjord) Man kan använda många olika typer medium att rota i, eller köra mediumlöst, tex. en bubblare.

6. Vattna när det behövs, använd blått ljus och ha hög luftfuktighet. Tänk på att inte ha ljuset för nära i början. (Ja, tom. lysrör kan bli för starkt om dom är för nära). Sticklingar utan rötter är mycket känsliga för hög värme/starkt ljus. När sticklingarna börjat växa kan du sänka lampan (tar normalt 2-3 veckor).

Peace