Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Blandar och ger – Diesel Ryder, Haze Reply To: Blandar och ger – Diesel Ryder, Haze

#529822

baralillajag
Member

Tänkte köra en liten sammanfattning om fotosyntesen och de slutsatser jag dragit av mina tester.
Det finns 4 olika sätt att öka effektiviteten på fotosyntesen

1. Minska ljusintensiteten – sprid ljuset över större yta (något som praktiseras av Heath Robinson i hans vertikala odlingar).
Dock svarar inte alla plantor bra på detta och ger alltså ingen ökning av skörden – bara merjobb.
DieselRyder och Satori verkar t ex klara sig med väldigt lite ljus – men verkar inte ge nån direkt ökning av skörd under 250-300 watt per kvadrat.
Criticalmass och SativaQueen verkar tom minska sin skördemängd då ljuset hamnar på 300 watt (mot 400) och uppnår troligen sitt max runt eller över 350 watt per kvadratmeter (siffran är bara en uppskattning/gissning utifrån mina tester).

2. Ökad täthet/minskad energimängd per planta.
Samma som i tidigare punkt, så verkar vissa strains svara bättre på ökad täthet än andra. Jag har inte fått Satori eller DieselRyder att öka sin skörd per energimängd då de sitter tätare än 50-60 plantor per kvadratmeter, medans SativaQueen går mycket fint i täthet på 100 per kvadratmeter – och CriticalMass troligen skulle fungera i en riktigt tät odling uppemot 200/kvadrat.

3. Ökad koldioxidhalt.
För att kunna hålla hög nivå så krävs dubbla odlingar, eller flytt av jäskärl, för att inte skada de små med förgiftning. Dessutom får ju inte ventilationen vara för effektiv eftersom mängderna som då behövs för märkbar höjning blir för stora.
Dock är normalt ventilationen relativt dålig på de flesta odlingar (plantornas tillväxt begränsas av koldioxiden), vilket man lätt kan räkna ut utifrån temperatursiffrorna (fläktens kapacitet dras snabbt ner av kolfilter, slangar och krökar) – är temperaturskillnaden på in-/ut-luft större än 4 grader så har plantorna emärre brist (i alla fall om det inte står glest).

4. Temperatur och fuktighet.
Med rätt temp och fuktighet så ökar effektiviteten på ljusupptaget (egentligen på koldioxidupptaget och biokemiska processerna – tillväxtskillnaden mellan optimal temperatur och 3-4 grader åt nåt håll är markant; detta är en faktor som är mycket viktigare än ljusintensitet eller typ av ljuskälla, något som vanligen får aldeles för stort utrymme i forumdiskussionerna med tanke på dess ringa betydelse i sammanhanget.
Optimalt ska man sikta på 28-29 grader och en fuktighet på strax under 60%.

Dessutom finns en punkt nummer 5 och 6 som egentligen borde ligga i punkt 1 –
5. Ge så jämnt ljus som möjligt… istället för att ha lampan jättenära och få superhög ljusintensitet på toppbladen, samt skuggad bottendel – öka avståndet och uppnå en mer jämn belysning.
Diffust ljus ger samma effekt – jämnare belysning och högre effektivitet – något man visat i studier på tomater. Att kombinera HPS och lysrör kan vara en väg att gå, samtidigt som man då uppnår ett spektrum som ger mer skörd, då HPS ger lite lite grönt och blått ljus.
6. Se till att tätheten blir så stor att ljuset tas upp till fullo – ljus som träffar golvet ger knappast nån tillväxt.

DrBud berättade i en icmagtråd om att de som professionella testade att köra 200 BigBud per kvadrat under endast 250 watt – 10 timmar ljus gav över 5g per styck på 7 veckor eller liknande. En grym skördemängd per energimängd.
Själv har jag aldrig testat bigbud så jag vet inte alls hur den reagerar på låg ljusintensitet eller hög täthet, men vad det verkar var deras moderplantor exeptionella – dock är jag personligen mer intresserad av lite mer högkvalitativ ganja (även om jag då och då stöter på riktigt usla sorter ändå – svenska superstrains och sånt ;-) ).

Bollore och BillBall skicka PM med adressuppgifter så ska ni få lite roliga frön att testa som tack för era insatser (uppgifterna sparas inte utan raderas efter utskick).
Jaja – Buddha och Wayne – ni får också några frön att kalasa på om ni vill.

@Wayne wrote:

Eller så skaffar du dubbel uppsättning lampor men har bara en setup tänd i taget. För att slippa flytta plantor eller lampor två gånger om dagen.

Eller så flyttar man två lampor och får dubbel skörd. 😉