Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Blandar och ger – Diesel Ryder, Haze Reply To: Blandar och ger – Diesel Ryder, Haze

#529820

baralillajag
Member

@cthullu wrote:

förutom vad folk redan sagt,

Olle kan veg:a längre (kanske någon redan sagt) givet att höjdutrymme finns.
Eftersom plantorna redan står väldigt rätt kommer det dock inte ge
så himla mycket mer sålänge ljuset kommer uppifrån och då inte kan penetrera så långt ned.

Om Olle har ork och energi kan han ganska exakt fördubbla skörden, genom att
dubbla antalet plantor UTAN att ställa dem tätare! :)
Helt enkelt ha ljuset igång dygnet runt och ha två uppsättningar plantor (den ena i en mörk skrubb) och byta plats på dem morgon och kväll (urk va jobbigt)

Men många ide’er (öka ljustimmar, längre vegtid, två uppsättningar osv) visar egentligen bara hur dåligt mätvärde gram per watt är.

Exempel,
Konstigt blir det om man delar antalet watt i utrymmet med antal plantor och sedan väger skörden på individuella plantor.
Olle ställer in 400 spädgrisar i pyttesåkrukor supertätt, oj, nu har han ju bara 1 watt per planta och senaste skördade vuxna plantan gav ju 30 g -> wow 30 gram per watt låter ju bra. Eller exemplet med två uppsättningar plantor, olle har ju faktiskt dubblat skörden med samma antal watt, men han har dubblat elräkningen också, dvs antalet kWh hans setup drar så ljuset är på dubbelt så många timmar.

Mest korrekt bör vara något i stil med att räkna ut gram per watt-timme (g/Wh), och dessutom som ett genomsnitt över en längre tid.
Tvivlar inte på att din setup genererar riktigt bra där, menar bara g/W kan vara missvisande som målfunktion vid optimering om man egentligen är ute efter att skörda så mycket som möjligt med så liten elräkning som möjligt.

Underbart cthullu – borde förstått att just du skulle komma på Olles fina idé – man kör 2 odlingar med samma lampa. Xtra fördelar är att man får jämn koldioxidförbrukning (då kan man ösa på med mer utan risk för förgiftning) och värme.
Givetvis så dubblades inte skörden per energimängd – men den dubblades med befintlig utrustning (en begränsning för en del orika människor). ;-)

Gram per watt är inte så värst bra mått – privat räknar jag gram / wattvecka (12 timmars ljus) – där hamnar jag allt som oftast mellan 0,2 och 0,25 men siktar på 0,3.
Gram per kwh går givetvis lika bra men svårare att översätta till reellt odlande…mer abstrakt, men visar egentligen samma sak (skörd per energimängd/effektTid).

Extra veggning ger bara positivt resultat på en del strains, något man får prova fram under just sina förhållanden – men man bör ju alltid räkna med den tiden/ljusenergin i sina beräkningar över effektiviteten. Begränsande huvudfaktor är ljuset och extra veggtid ökar inte fotosyntesens effektivitet.
Sen har vi det begränsade rotutrymmet som har vissa svårigheter att underhålla hur stor plantmassa som helst.

PM:a så skickar jag några frön.

Man skulle kunna köra tre odlingar med 8 timmar ljus på varje….resultat!?!? Vore intressant att se. :)

Jag trappar nu av ljuset för att avsluta odlandet lite snabbare och slippa vara låst. Men till hösten funderar jag på att testa effekten av olika ljusfärger (rör), ljustimmar och troligen kör jag ett par fröavelsprojekt

En kompletterade 15w UVB-lampa de sista 4 veckorna i blom påstår många insatta ska öka mängden THC med runt 10-15%, då trichomerna utgör skydd mot strålningen.

Då plantorna är som mest känsliga för koldioxidförgiftning de första timmarna i nytt ljus efter att dom inte kunnat ta upp den under mörkertimmarna, så skulle man kunna ta ut mäsken före mörkerperioden så att det inte byggs upp onödig koldioxid under natten. Så mer mäsk fast färre timmar. En tub med timer är ju fint, fast kostnaden hindrar ju detta.

Att sakta öka ljusperioden sporadiskt tills man har 13h ljus/11h mörker ger ökad avkastning, efter personlig erfarenhet klart märkbart!

Skulle vara kul att kunna mäta THC-halten så man kunde bekräfta effekten av olika odlingsstrategier.
Givetvis kan man flytta mäsken, men håll med om att flyttning av lampan är smartare. 😉