Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Plast hink / lerkrukor? Reply To: Plast hink / lerkrukor?

#528676

baralillajag
Member

@Evoke wrote:

baralillajag, det är ingen myt att de flesta plantor mår dåligt av att deras rötter utsätts för ljus. Däremot finns det växter som tvärt emot älskar ljus på rötterna. En del orkidéer har inga blad alls och förlitar sig helt på fotosyntesen i rötterna.

Sättet man kan se på om en planta är en av de som gillar ljus på sina rötter är att kolla på hur de ser ut i naturen. Är det inget ljus på rötterna där ska man antagligen hålla sig borta från det i sin odling också.

Detta är första gången jag hört någon snacka om att det skulle vara ok att utsätta rötter för ljus, och jag har planterat växter i över 20 år.

Jag har odlat länge och givetvis hört samma sak…men jag tänkte att det inte skadar att prova….för verkligheten slår ju alla rykten och myter. Jag blev själv förvånad! Denna planta har odlats i samma Petflaska i 3 månader….och jag ser inga alger (om det nu inte finns vit algklorofyll ;) ), och inga defekter på plantan.
Jag hoppas nu inte detta gör allt för många upprörda :-)