Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Första inomhusodling hjälp med val av lampa? Reply To: Första inomhusodling hjälp med val av lampa?

  • reaper

    Member
    2009-09-01 at 13:54

    Fin post, chtullu!

    Liten kommentar till baralillajags post:
    På odlingsforum är typ praxis att säga att t.ex en 250W HPS drar 250W. Detta är sant om man bara syftar på lampan. Ballasten till en HPS-lampa levererar i vårat fall 250W till lampan, men inte utan energiförluster.
    Jag har inga exakta siffror på hur effektiva ballaster är, men 85% är ett ganska vanligt värde. Det här innebär att det krävs ca. 290W för att driva en 250W HPS.

    Samma sak gäller för lysrör, kompaktlysrör etc. Lågenergilampor man kopplar direkt till eluttaget(230V) har inbyggd ballast.

    EDIT: Angående lysdioder. Det finns 90W UFO:n för ca 1500kr inkl frakt på ebay. Jag har sett odlingar som gett max 40-50g per sådan lampa. Helt ok prestanda iom att ett 70W HPS-system drar lite mer än 80W.
    Vill man ha valuta för pengarna rekommenderar jag att vänta och köra med LE ett år. Priset på högeffektiva lysdioder sjunker konstant, that’s why. Sedan har effektiva spektrum för att odla cannabis fastställts ganska nyligen.