Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Beställa grejer och risken att åka fast Reply To: Beställa grejer och risken att åka fast

  • shimasonti

    Member
    2009-07-22 at 15:50

    @BubbleGrower wrote:

    Jo det är jag medveten om.

    Har tänkt hålla det hela mycket hemligt och den enda som vet om odlingen förutom jag är min sambo, henne kan jag knappast gömma odligen för och vill det knappast heller.

    Sen så får jag väl inte fängelse för odling av en eller två plantor och tidigare ostraffad, eller?

    antalet plantor i sig är oftast irrelevant då det är vikten av dem du ska dömas för. fast, ja FAST att vietmaneserna i den skånska cannabis härvan åkkte fast i ett hus med ca 200-300 sticklingar, alldeles nytagna med en uppskattad torkvikt av skl på ca 200g så ansåg tingsrätt och hovrätt att de vuxna plantorna vikt borde uppgå till 12kg enligt domen. de blev dömda till 7 års fängelse för grovt narkotikabrott trots att vikten av beslaget låg på ca 200g. gränsen för grovt går annars på 2 kg.

    men åker du på mindre än 300g på nästan fullvuxna plantor där de inte spekulerar i slutvikt, så bör du slippa fängelse. Så länge som du har en sk ordnad social situation. dvs missbruksfri, jobb och ett ordnat liv.

    annars om du blir dömd till fängelse i mindre än 6 månader så kan du ansöka om elektronisk övervakning (fotbojja). men även här gäller kriterierna som ovan.

    men att beställa från internet är riskfritt i stort sett. dessa shopar som säljer sådana grejor är ganska förtegna om deras kunder. dessa företag lever ju på sina kunder så jag tror inte att de skulle vilja bita den hand som matar dem.
    shoparna som säljer odlingsutrustning är väl medvetna om deras kunder, vem använder kolfilter vid tomatodling tex :D
    skämt åsido, hoppas mitt inlägg var upplysande.