Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling max näring hesi? +Kvalite på frön Reply To: max näring hesi? +Kvalite på frön

  • rootsofchristian

    Member
    2009-03-03 at 19:42

    @kiddo wrote:

    någon som vet ungefär hur mycket mer en planta pallar än vad som står på hesis närings schema.. det måste ju gå ta en skvätt till av allt men hur mycket CA? någon med erfarenhet får gärna svara. Är de så att det blir bättre röka av mer näring eller är det bara mängden som ändras?

    Sen har jag en fråga om kvalitet på frön från olika sidor. man säger ju att de är sämre på vissa sidor än andra. Är de styrka, mängd, groddbarhet.?eller vad är bättre på tex sensiseeds än nirvana-shop tex?

    Bryr mig inte jätte mykcet om mängd. hellre mindre och bra röka.
    är de då värt att lägga ner pengar på svin dyra frön? om man nu har ultimata förhållanden.. :)

    Hej man, ska lägga in min ringa vetskap eller mina egna tankar..

    Angående näring så beror det helt på vilken planta du kör, olika strains och phenos tycker om olika näring, men det är ju bara att prova och när du ser tecken på övergödning så vet du att du gett för mycket för just den plantan, tror att det kan vara en bra ide att flusha mellan varven om man försöker bestämma hur mycket näring man ska använda.

    Alltså när det gäller frön så spelar allt det du nämnde + lite till roll men framför allt så verkar det som att de bättre bredeerserna har stabila strains med inte så stora skillnader på phenotyper om man jämför med de lite oseriösare.
    Vad som inte får glömmas är att när det väl kommer till kritan så spelar genetiken väldigt stor roll, du kan ha fetaste setupen men skitdåliga gener som gör att hela odlingen blir lite av ett fiasko.

    En annan sak som jag snappat upp någonstanns är att seedshops som till exempel nirvana bara köper bagseeds och korsar lite hej vilt och säljer fröna, alltså blir det stora skillnader på fröerna och kvaliten brukar folk klanka ner på hos dessa företag.

    Men samtidigt så tycker jag personligen att visst genetik är fett mycket värt men ibland är det inte värt ett par tusen lappar för bra genetik när man kan få jackpot i en bagseeds påse för 250 spänn, inte om man bara ska köra en runda eller två och inte har en perfekt setup.

    Själv kommer jag nog börja köra den goda genetik biten när jag är så inbiten på odlingen att inget kan gå fel och jag inte har något annat att investera i eftersom allt annat är redan ultimat, eller att man sparar som mammor :)

    I love mamas!