Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Är det bara dagens längd som triggar blomning ? Reply To: Är det bara dagens längd som triggar blomning ?

#502306

reaper
Member

@Puffzter wrote:

@SnorB0sse wrote:

Okej, nu börjar bitarna falla på plats :D
Inomhus strains är vana med total mörker under mörkertimmarna medan utomhusstrains är inte lika kräsna :)

Det jag menar är att inomhus strainsens “naturliga miljö” är på sätt o vis total mörker medan utomhus strains naturliga miljö är just i det vilda. :)

Hoppas jag inte är helt ute o cyklar med din tråd stonehead, men jag antar att det var ungefär samma sak du undrade om ^^

Hehe
Nja, slutsatsen är korrekt men cykelturen är hyfsat vinglig.

Akvatorstrainsen och Asiatiska strains kan vara precis lika ljuskänsliga under mörkertimmarna och det är de i regel också.
Alla CB plantor med är extremt känsliga för ljus under mörkertimmarna men deras fotoperioder är lite annorlunda för att kompensera för långsammare och snabbare gryning/skymning.
Det finns tex många strains som går att blomma med 13/11 och andra som vägrar gå i blom förrän ganska exakt 12/12.
För en hemodlare spelar det ingen roll då ALLA cb plantor i blom kräver att när det väl är mörkt så är det mörkt, även autoblommande. Fotosyntesen stänger av under dessa timmar och det går mycket snabbt, redan några minuter efter totalt mörker så är all upptagning av CO2 avstängd totalt, samma gäller i gryningen.
Om man då slår igång och av detta system i mörkret så orsakar det ordentlig stress i plantorna för det är ganska mycket som ställs om då de sysslar med annat i mörker.

Okej då förstår jag ^^
Jag brukar försöka tänka så logiskt som möjligt, ibland blir de rätt o ibland blir de fel :)