Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Hurpass nära är vi en avkriminellisering/legalisering? Reply To: Hurpass nära är vi en avkriminellisering/legalisering?

  • reaper

    Member
    2008-09-10 at 17:34

    lol, där ser man. :D

    Ja det är möjligt att jag missuppfattade, vi tar det igen.

    Quote:
    men vad får vi vanliga medborgare vara med och påverka egentligen

    Saken är den att en cannabisbrukare tyvärr inte ses som en vanlig medborgare, där kommer vi in på det jag skrev i mitt förra inlägg, det är attityder och den Svenska kulturen som ska förändras innan någon lag kan förändras. Sedan är det faktist så att vi har val i Sverige, då är det bara att rösta på ett parti som för den politiken du tror på. Om det inte finns, starta ett eget eller lägg ned din röst i protest.

    Quote:
    felet med demokrati är att det ofta inte är de som påverkas av t.ex en lag som får vara med och bestämma över den.
    ett exempel är ju det här med cannabis, de som vill ha det lagligt är ju i princip de som vill bruka det (+ de som vill ha ett liberalt samhälle), de som vill ha det olagligt vill väll inte ens bruka det, så det ände de behöver göra om det blir lagligt, är att inte bruka det , men det är tydligen inte tillräckligt tillfredsställande.
    alltså, de som verkligen påverkas av lagen får inte tillräckligt att säga till om

    En demokrati är ju när majoriteten av befolkningen bestämmer till viss del vad som ska ske. Sedan är det kanske inte alltid så att det stämmer, lagar röstar vi väl rätt sällan om t.ex, om någonsin? Vad som gäller här är fortfarande att försöka ändra attityder och få över majoriteten på sin sida.
    Att de som påverkas av lagar inte har något att säga till om just den lagen, det är väl ganska självklart? Lagar är till för att skydda befolkningen(Inklusive dig själv), nu tror man att cannabis är farligt för både brukaren och brukarens omgivning, är det då så konstigt att det är olagligt? Ändra attityder, igen.