• reaper

    Member
    2008-04-23 at 09:58

    Har aldrig pillat med svampar inann. Petridiskarna var klara när jag köpte dom. Har testat bägge delarna,mao satt in mycel och sprutat in sporer. ingen av burkarna finns det liv i. Att burkarna var för varma kan vara boven, jobbade i ugnen enligt din guide kan ju ha blivit för varmt.

    Men men gör om gör rätt heter det väl så det är väl bara på det igen. Funkar guiden ang microsterilisering verkar vara delade meningar

    Micro-sterilisering är inget jag rekomenderar, det kräver att man exakt vet vad man gör för att bli bra, misslyckas man så har man en infektion i odlingen = Släng och börja om..

    Tryckkokare är mitt tips..eller om det gäller ris/mjöl substrat, koka ordentligt och låt svalna innan du innokulerar, att man jobbar på ugnsluckan påverkar inte tempen i substratburken eller du kanske syftade på steriliteten, den tekniken är inte nån foolproof metod men det skapar betydligt bättre förutsättningar att lyckas än för den som bara ställer sig rätt upp och ner och försöker hålla sig steril. :)

    MÅ bäst…