• Creator
    Discussion
  • #44892

    pinhead
    Participant

    Jag tänkte den här tråden kunde användas till att posta tekniska problem och lösningar kring odling i hydro.

    Och precis ett sådant problem har jag! :)

    Aqua Interiör säljer man bl.a. ett stort urval av slangkopplingar i PVC, och precis sådana tänkte jag använda mig av till mitt hydrobygge. Men jag förstår inte riktigt dimensionerna som används, och hoppas att någon här kan förklara för mig hur det ska vara.

    Problemet:
    Cirkulationspumpen Eheim Compact 1000 har en slanganslutning som anges “16/22”. (http://www.akvarieshopen.com/eheim-compact-1000-1000-lt-p-312.html)

    Om jag då köper slang till den i samma dimension (16/22), vilken slangadapter ska jag då använda mig av för att den ska passa på slangen? Aqua Interiör har ett stor utbud av adaptrar och genomföringar, men dimensionerna anges inte som ex. “16/22”. Istället kan det stå t.ex. “Gängad genomföring universal 3/4″ till 13-19-25 mm slang”. En sådan genomföring är universal, och passar alltså på slangar som antingen är 13, 19, eller 25 mm.

    Min fråga är alltså:
    Passar en 16/22-slang på en genomföring som är 19 mm?
    Jag antar (och rätta mig gärna om jag har fel) att “16/22” betyder att slangens innermått är 16 mm och yttermåttet är 22 mm. Går det att pressa fast en 16 mm slang på en 19 mm koppling?

    Kopplingen ser ut så här:

    Om du klickar på bilden kommer du till Aqua Interiör’s utbud av slangkopplingar och adaptrar m.m.

    Tacksam för all hjälp ni kan bidra med!

  • Author
    Replies
  • #486476

    bigbanana
    Member

    Jodå den ser ju perfekt ut bara att kapa vid den diameter som passar…

  • #486477

    pinhead
    Member

    Ah! Då tar jag dig på orden herr Banan, och om det inte funkar kommer jag att budbomba dig! ;)

    En tanke till mitt bygge:
    Min första idé var att bygga en bubblare, men efter att ha forskat i ämnet en del kom jag fram till att fördelarna är betydligt fler med ett ebb- och flodsystem. Så ett sådant får det bli! Om jag har förstått det hela rätt så är luftningen av rotsystemet i princip A och O, och jag tänkte då att man borde placera en syresten inte bara i reservoaren, utan även i själva odlingstanken. I och med att det alltid finns en viss mängd vätska kvar där även när pumpen vilar så borde en syresten bidra till ökad luftcirkulation runt rötterna, men samtidigt hjälpa till att hålla en viss luftfuktighet kring de samma. Och en bonus med det blir att om olyckan skulle vara framme, och cirkulationspumpen havererar så blir den vätska rötterna fortfarande har tillgång till ordentligt syresatt. På så viss funkar odlingstanken alltid på sätt och viss som en bubblare. Låter det inte smartigt så säg? :)

  • #486478

    thaismack
    Member

    bara en sak Cirkulationspumpen Eheim Compact 1000 har yttermåtet 16 mm vilket betyder att du behöver en slang som har ett innermåt på 16 mm för att kopplas samman. har haft en sådan själv.

  • #486479

    pinhead
    Member

    Mycket bra! Som jag har letat efter just den informationen! Tackar ödmjukast! :)

    Nu har jag ju beställt en nitton mm slang för att passa genomföringen, men som tur är, är det inte speciellt dyrt med slang så jag får handla mer om det inte funkar.

Log in to reply.