• 400 kontra 600

    Posted by reaper on 2008-09-08 at 21:51

    Är det ngn som vet skillnaden i skörd i proc. hur mycket mer får man ut vid ett lampbyte 400-600 :?: Hur långt ifrån plantan skall en 600 W hänga, räcker det med 40 cm eller måste den upp högre :britesmile: en fråga till har 140 cm kvar för växthöjd med lampan 40 cm ifrån plantan :hemp:räcker det :?:

    replied 15 years, 7 months ago 2 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • ryder

    Member
    2008-09-08 at 21:57

    Det beror helt på vart du skall tillämpa denna skillnad..?!

    I en liten garderob gör de nog inte så stor skillnad, bar mycket mer värme, men i en större odling kan de var gynnsamt.

  • reaper

    Member
    2008-09-08 at 22:03

    :D Har gott om plats om man uttycker det som så 8)

  • reaper

    Member
    2008-09-08 at 22:11

    @oldherbie wrote:

    :D Har gott om plats om man uttycker det som så 8)

    Då skulle jag köra 600w utan tvekan. :) Men svårt att säga exakt hur mycket mera du får.
    Beror på så mycket annat också.

    Good luck!

  • reaper

    Member
    2008-09-08 at 22:21

    Har du utrymme tycker jag också att du ska satsa på 600 w , du lär inte ångra de direkt :D har du möjlighet satsa på en Sunmaster bulb deras bulbar är guld , dom levererar 10%mera ljus än dom flesta andra bulbar med grym färg spectra :) kommer aldrig byta ut mina mot någon annan Hps :D

    Bless herbie !

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 00:00

    Har en liten fråga här då, hoppas nån kan svara.

    Jag har då liggandes 2st 400w lampor en för blom en för vegg.

    Och har då en 600w ballast med 600w lampa i.

    till frågan då.

    Kan jag använda en 400w´s lampa i en 600w´s ballast?

    tacksam för svar.

    /herb

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 00:47

    @herbalisten wrote:

    Har en liten fråga här då, hoppas nån kan svara.

    Jag har då liggandes 2st 400w lampor en för blom en för vegg.

    Och har då en 600w ballast med 600w lampa i.

    till frågan då.

    Kan jag använda en 400w´s lampa i en 600w´s ballast?

    tacksam för svar.

    /herb

    Jag råkade göra de en gång klantigt nog , efter 3 dagars såg jag plötsligt att de stog 600 w på ballasten istället för 400 w och fick total panik kan man säga :D . Stängde av allt och bytte ballast .
    Inget hände för mig som tur men jag rekomenderar inte och använda sig av en 600 w de lär nog bränna dina lampor efter någon dag om inte direkt , lr skapa andra läskiga grejer man inte vill vara me om , om man har otur .
    Jag hade helt ny dyr bulb från philips kanske darför jag klara mig .
    Man ska köra samma watt som de ska vara
    Skulle aldrig i använda mig av en 600w till 400w lampa medvetande , skulle få psykos på jobbet av o undra hela tiden fall de brinner hemma lr inte :D

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 13:44

    Napkin, tack för svar uppskattas =), det löste sig trotsallt fick tag i en 400w ballast så allt är i trim nu :P, ville som kolla först vill inte heller vara orolig då man är på arbetet och då man kommer hem står brandkåren där.

    pz

    /herb

  • reaper

    Member
    2008-09-10 at 01:48

    @herbalisten wrote:

    Napkin, tack för svar uppskattas =), det löste sig trotsallt fick tag i en 400w ballast så allt är i trim nu :P, ville som kolla först vill inte heller vara orolig då man är på arbetet och då man kommer hem står brandkåren där.

    pz

    /herb

    Lugnt. Skönt att du fixade till de :) nä de är ingen man direkt vill .. Hörs !

    Bless!

Log in to reply.