Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Prob med utebliven/försenad resinproduktion på white widow..

  • Prob med utebliven/försenad resinproduktion på white widow..

    Posted by reaper on 2008-06-07 at 17:51

    Hej alla!
    Har kört igång en liten odling av ww åt mig själv och mina närmaste vänner. Allting har flytit på bra men av någon anledning kan jag inte se någon resinproduktion på bladen ännu.. här kommer lite bakgrundsfakta..

    -Utrymmet-
    * Storlek: .. tillräckligt..
    * Temperatur: 22 på natten och 28 på dagen. RH: runt 30-50, pendlande.
    * Fläkt riktad mot plantan: svag bris mot samtliga plantor plus byte av all luften i rummet var 6e minut.

    -Belysning-
    * Typ av lampa: 400watt philips son t-plus
    * Antal: tillräckligt för storleken ;)
    * Avstånd mellan lampa och planta: 30-40 cm

    – Om plantan –
    * Strain: white widow
    * Ålder: 10veckor
    * Är den i blom: knappt 7 veckor in i blomningen
    * Storlek på plantan: 1.5m höga och 40-50cm breda.
    * Storlek på krukan: 29liter

    – Vattning och Näring –
    * Hur ofta och hur mycket vattning: 2liter varannan dag
    * Är jorden torr eller blöt just nu? lagom fuktig
    * Typ av Näring: Ghe flora treparts näring (gro, micro, blom)
    * Hur ofta och hur mycket näring: Fördelning 3-6-9 (enligt instruktion)

    Blommorna på planterna är massiva och där är väldigt mycket blommor i förhållande till antalet blad. De har gått på 24/0 under växtfas och 12/12 under blomningen men har just börjat sänka ljuset med 1/2 timme med jämna steg. Ska sänka mer till max 8 timmar under den sista veckan och har tänkt att låta dem blomma i 10 veckor.

    Fråga: När bör det börja synas resin på bladen? Kan det vara så att de behöver blomma lite längre tid pga att jag enbart sänkte ljuset till 12/12 istället för kanske 11/13? Om inte, vad kan då vara fel?
    Odlade en runda Master Kush före detta och där blev rikligt med resin på bladen trots att förutsättningarna i odlingsrummet var riktigt usla jämfört med nu.. ingen luftcirkulation, dåligt ljus, inget näringstillskott osv..
    Har precis börjat att se antydan till de första gyllenbruna pistillerna, kan det vara så att blomningen bara har blivit försenad av någon anledning?
    Sista frågan: har hört att man på ww kan sänka ljuset till max 2-3 timmar eller inget ljus alls under sista blomningsveckan för att stressa fram extra mycket resin, stämmer detta?
    Planterna är kloner från tre olika honor och alla planter uppför sig likvärdigt!
    Jag kan lägga upp ett par bilder om så önskas. Tacksam för all hjälp!
    // CCN

    replied 15 years, 10 months ago 7 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • drbengele

    Member
    2008-06-07 at 21:10

    @CCN wrote:

    Blommorna på planterna är massiva och där är väldigt mycket blommor i förhållande till antalet blad.

    Det är ju en bra sak..

    @CCN wrote:

    De har gått på 24/0 under växtfas och 12/12 under blomningen men har just börjat sänka ljuset med 1/2 timme med jämna steg. Ska sänka mer till max 8 timmar under den sista veckan och har tänkt att låta dem blomma i 10 veckor.

    Var har du fått detta ifrån?, det är meningen att du ska ha 12/12 ljus hela blommperioden.. :?

    @CCN wrote:

    Fråga: När bör det börja synas resin på bladen? Kan det vara så att de behöver blomma lite längre tid pga att jag enbart sänkte ljuset till 12/12 istället för kanske 11/13? Om inte, vad kan då vara fel?

    Resin på bladen?, varför vill du ha det?..

    MVH,
    Dr. Bengele

  • jesus

    Member
    2008-06-07 at 22:07

    Kan vara sämre genetik än du är van vid. Det är inte alla strains som har trichomer på fanleavesen (om det är det du menar). Kommer genetiken från en erkänt bra källa?

    Dra inte ner på ljuset, om de har utvecklat blommor så blommar de. De kommer inte blomma mer för att de får färre ljustimmar, snarare mindre.

    Annars kanske det är dags att höja näringsdosen. Cannabis behöver mycket näring och tillverkarens rekommenderade dos kanske är för låg. Om jag minns rätt är GHE:s näring framtagen för generell hydroodling, inte specifikt för cannabis. Hur ser bladen ut? Mörkgröna? Pekar taggarna uppåt? Om inte kan du nog höja dosen.

    Lägg gärna upp bilder, det är roligt.

  • papainoel

    Member
    2008-06-08 at 11:35

    @CCN wrote:

    De har gått på 24/0 under växtfas och 12/12 under blomningen men har just börjat sänka ljuset med 1/2 timme med jämna steg. Ska sänka mer till max 8 timmar under den sista veckan och har tänkt att låta dem blomma i 10 veckor.

    Var har du fått detta ifrån?, det är meningen att du ska ha 12/12 ljus hela blommperioden.. :?

    Det finns metoder som går ut på att man successivt sänker antalet ljustimmar för att simulera höst.

  • herr-j

    Member
    2008-06-08 at 11:39

    Enligt slan skall du göra tvärt om. Citerar lite nu

    Ljuscykeln bör även förlängas så snart plantorna är i blom så att dagarna blir så långa som möjligt under blom. Detta förlänger blomtiden med kanske ytterligare 2-3 veckor, men det är 2-3 veckor som plantan nu har på sig att bygga buds + att varje planta nu får en, två eller upp till 4 timmar mer ljus / dygn vilket i sig själv ger större buds.

    mvh

  • drbengele

    Member
    2008-06-08 at 11:52

    @PapaiNoel wrote:

    @CCN wrote:

    De har gått på 24/0 under växtfas och 12/12 under blomningen men har just börjat sänka ljuset med 1/2 timme med jämna steg. Ska sänka mer till max 8 timmar under den sista veckan och har tänkt att låta dem blomma i 10 veckor.

    Var har du fått detta ifrån?, det är meningen att du ska ha 12/12 ljus hela blommperioden.. :?

    Det finns metoder som går ut på att man successivt sänker antalet ljustimmar för att simulera höst.

    Ahh, detta har jag aldrig hört talas om, vad är meningen med detta?

    MVH,
    Dr. Bengele

  • greensymphony

    Member
    2008-06-08 at 12:05

    @DrBengele wrote:

    @PapaiNoel wrote:

    Var har du fått detta ifrån?, det är meningen att du ska ha 12/12 ljus hela blommperioden.. :?

    Det finns metoder som går ut på att man successivt sänker antalet ljustimmar för att simulera höst.

    Ahh, detta har jag aldrig hört talas om, vad är meningen med detta?

    MVH,
    Dr. Bengele

    Detta är en ren hypotes från min sida och bör tas med en nypa salt.
    Jag tror att när du succesivt sänker ljustimmarna så tar plantan god tid på sig att bygga blomställningar och i det långa loppet så kommer blomperioden dras ut på tiden vilket i sin tur gör att plantan tillgodoser sig mycket mer ljustimmar som skapar fotosyntes. Och resultatet av kalaset bör vara fler och kraftigare blomställningar som kan producera mer buds.

    Än den traditionella metoden att dunka på 12/12 direkt och tvinga växten att bygga blomställningar, bygga buds, täcka sig med resin och mogna. på 8 veckor.

    Som sagt, endast en hypotes. Skulle gärna vilja veta det korrekta svaret på denna fråga.

  • reaper

    Member
    2008-06-08 at 12:39

    Ja Ghe är främst avsedd för hydro men jag hann inte riktigt att starta upp mina hydrosystem innan klonerna var redo att planteras så det fick bli jord en sista gång,..
    Alla bladen är gröna och fina och taggarna pekar inte uppåt.. De största bladen på huvudstammarna börjar dock att tona i gult men detta är ju pga att det är en bit in på hösten som jag har förstått :)
    Vad jag läste var att gällande WW så kunde man dra ner ljuset till nästa obefintligt sista veckan vilket stressade plantorna att producera så mycket resin som möjligt..
    Sen så bara förutsatte jag att även denna strain skulle ha resintäkta blad eftersom jag sett det på andra sorter som tex. MK.. och för det mesta så ser där ut till att vara det på fröförsäljarnas bilder av platorna.
    Fröna kommer från en erkänd leverantör i nederländerna så det borde vara okej.. kan vara en dålig batch ändå..
    Okej jag köttar på med dubbel dos i två veckor sen är det endast vatten och Ripen som gäller den sista veckan.. :P

  • papainoel

    Member
    2008-06-08 at 13:45

    Jag vet att jag har en artikel om detta med att minska ljustimmarna gradvis, men jag hittar inte på den just nu. Som jag uppfattat det så handlar det om att minska ljustimmarna gradvis för att få plantan att tro att det lider mot höst, och på så sätt lura plantan att skynda sig att mogna klart innan det blir vinter.

  • jesus

    Member
    2008-06-08 at 15:10

    Min högst personliga erfarenhet är att mer stress=färre trichomer, inte tvärt om. Man får inte fippla för mycket, då blir det pannkaka av alltihop.

    Plantorna får sin energi från ljuset. Mindre ljus=mindre energi att använda till att växa. En frisk planta växer nog så fort och mycket som den bara kan, jag tror inte den kan luras att växa fortare. Om man inte måste skörda vid ett specifikt datum är det nog bättre att undvika stress och helt enkelt låta det ta den tid det tar.

  • fatboy

    Member
    2008-06-08 at 17:54

    @CCN wrote:

    Fröna kommer från en erkänd leverantör i nederländerna så det borde vara okej..

    Är det White label dom kommer ifrån?? Har själv blivit besviken på deras white widow.

  • reaper

    Member
    2008-06-21 at 16:26

    Jag har WW (feminised) på väg från Dr Chronic. Nån som har nån erfarenhet med dessa?

  • reaper

    Member
    2008-06-21 at 17:49

    har också läst att man kan gå ner till 8 timmar de sista 2 veckorna.. så här var texten:

    Flowering Time: On both mediums it is suggested to flower (12 hour light) the White Widow for 8 weeks, but 10 weeks will really give you the crystals you are after. We suggest the final 2 weeks of the flowering cycle to turn the lights off altogether – or at least down to 8 hours. This keeps the flowers from regrowth and stresses the plant into giving up its last drop of goodness as crystal to protect the flower…try it!

    på denna sidan: http://www.white-widow-seeds.com/ men är det någon här som provat det ännu?

    Mvh!

Log in to reply.