Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Just när man tror att det inte KAN bli dummare! Reply To: Just när man tror att det inte KAN bli dummare!

#430908
Lebowski wrote:
Aningen O.T, men jag vill reda upp lite angående Zwarte Piet i den här tråden:

Zwarte Piet är tomtens hjälpreda i Nederländerna. Förr var han svart eftersom han var djävulen (man såg djävulen som svart) som tomten besegrat och gjort till sin slav. Senare har det övergått till att Zwarte Piet var tomtens goda hjälpreda från Afrika, men då det inte längre var politiskt korrekt så fick det helt enkelt bli så att Zwarte Piet (Svarte Peter) helt enkelt är tomtens hjälpreda som klättrar ner genom skorstenen med presenterna och blir riktigt sotig. Det är därför han är svart.

Herreminje! jag sprang på 3 sådana vid slussen idag!!

Halvt puckat, tog t-banam till Slussen, för en tänkt promenad till Gamla stan/city. plötsligt så är jag på kajen, de bygger om, vid ombygget står tyskar och ska plåta mörkt stockhomsvatten. Jag kommer inte vare sig igenom elller tebaks. Vid Djurgårdsfärjan ser jag Sinterklaas i egen hög person (va’ AMITIÖST av honom att kvista förbi Stockholm hela vägen från Spanien på väg till Holland!!!) och ett gäng holländare som käkar pepparnötter för fullt! Jag försöker komma förbi, för jag inser att jag måste ta tricken tebaks till stan. Helt blockerat av nederländska familjer! :) Jag inser att jag helt enkelt får följa med strömmen som beger sig riktning Södermalmstorg. Joddå, jag blir tom överlotsad över gatan av en Zwarte Piet! 😆

Lyckas avvika mot t-banestationen, jag var halvt ängstlig för att hamna med strömmen folk till – jag vet inte vad, och SÅ bra kan jag inte nederländska (även om jag hörde att en del av holländarna pratade svenska).

Jag kanske inte vill bo i Holland trots allt! 8)