Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen vad tycker vi om polisen Reply To: vad tycker vi om polisen

#403288

amram
Member
Svang-Sich wrote:
Cred till dina välskrivna och vettiga inlägg amram!

Jag är till viss del inne på din linje också. Det som oroar mig är vart det egentliga problemet med polisen ligger. Det kan väl inte vara någon slump att så många rötägg samlas i en yrkeskår?
förmodligen så finner vi de primära problemen inom polishögskolan där deras sätt att tänka antagligen slipas fram. Jag tror dom borde satsa mer kraft på humanism och öppet tänkande, något som är obefintligt bladn sveriges poliser. (Lyssna lite på svenska akademien kanske?)
Jag bor i en stad med polishögskola och kan vittna om att de framtida poliserna verkligen är de mest hatade av alla studenter(ialf av mina universitetskamrater). Många går runt med full mundering i skolan. Batong och hela skiten, sjukt tycker jag. Sammanfattning: Skolan är navet och drejbänken och där bör vi ändra väldigt mycket.

En annan sak med polisen är hur de prioriterar sina ärenden. På en väldigt lugn fest som jag var på för några veckor sen så kom de sex(!) poliser, SEX POLISER! helt omotiverat. Dom gick in, visade sina batonger och flexade lite med sina flashiga ficklampor och sen så gick dom ut. Borde det inte finnas något nyttigare som de borde ägna sig åt? Självkalrt.
När polisen jaga tonårsgäng på stan så springer de riktiga gangstrarna fria och det borde vi revoltera mot!
Ändra inte den enskilda polisen, ändra systemet!

Tack för cred Svang-Sich, det värmde faktiskt!

På en familjeträff hos en kompis mötte jag en gång en nyexad polis, han berättade att på polishögskolan var det inga problem med attityderna, att här lärde man ut ett humanistiskt och professionellt sätt att jobba. Problemen uppstod, menade han, när de färska poliserna kom ut till sina distrikt och mötte kollegor som var “buströtta” och tyckte att skolan hade “noll verklighetskontakt”, alltså att de var för “softa på buset”. Ett enda dåligt så kallat yttre befäl, alltså han eller hon som leder ett polisturlag, kommer påverka attityderna hos hela det turlaget och alla nya aspiranter som hamnar där.

Därmed har en negativ poliskultur uppstått och den kan vara mycket svår att bryta. Får gruppen kritik kan den – som är brukligt i sekter – sluta sig ännu hårdare. Detta kan få dåliga resultat när dessa poliser möter ungdomar ute på stan. Det viktigaste en polis kan göra för att bättra på det dåliga anseendet är IMHO, att de tar sig tid och lyssnar på ungdomar (oavsett om de kanske är lite fulla edyl) och inte avfärdar deras åsikter på ett bryskt sätt. Får man den behandlingen som ung sitter det i länge.

När poliser gör sina ingripanden kan jag fatta att det ofta kan vara bråttom och man har inte tid att stå och jiddra, men det är en balansgång. Mycket kan vinnas på att ta sig lite extra tid.

///Amram.