Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Borgerlig seger, vad blir annorlunda nu? Reply To: Borgerlig seger, vad blir annorlunda nu?

#360934

reaper
Member

Med oreglerad marknad menas vanligtvis en marknad som saknar regleringar förutom det som står i brottsbalken. Om du med oreglerad marknad menar total laglöshet så är det anarki du pratar om.

I en anarki existerar ingen markand alls. Möjligtvis kan två eller en grupp individer skaka en tillfällig markand vars villkor kommer variera varje gång en sådan upprättas, antagligen skulle den stakas lag dominera i ännu större utsträckning än i oreglerad markand.

Om de finns några exakta definitioner eller om ”oreglerad markand” är ett vedertaget begrepp vet jag inte. Betydelsen jag lägger i begreppet är med dina ord: ”Med oreglerad marknad menas vanligtvis en marknad som saknar regleringar förutom det som står i brottsbalken.”

Åter igen hur det är med definitioner veta jag inte men säkert har du rätt.

Jag förutsätter att du precis som de flesta frisk människor är av uppfattningen, eller har kommit tillslutsatsen, att människor oavsett: klass, religion, ras, är ganska lika. Det finns alltså inget ödes bestämt som säger att barn från arbetar familjer är mindre skickade att göra något av sitt liv än överklass barn inte heller är människor från u-länder dummare än vi.

Men uppenbarligen så är en persons förutsättningar och livs öde till stor del beroende av just: ras, klass, och religion. Om detta inte beror på grundläggande skillnader mellan människor så måste de bero på samhälles strukturer, som till stor del regleras av just ekonomin både ur ett lokalt och global perspektiv.

Jag håller med om att ekonomisk tillväxt på en plats inte med nödvändighet innebär ekonomisk nedgång på en annan, det är en ganska naiv föreställning och exakt hur detta magiska balans förhållande fungerar har aldrig någon kunnat förklara (om någon ville göra det nu skulle det vara roligt). En vanlig ide är att det finns en kaka som alla ska dela på och om någon tar mer så blir det mindre till alla andra det stämmer inte pengar är inget som bara finns för att sedan förbrukas utan genereras genom arbete (en individs dyra vanor går alltså inte ut över någon annan, ironiskt nog är det tvärt om). Problemet är hur arbetet värderas något jag åter kommer till.

Historiskt sätt har alla stora civilisationer så som maja folket, befolkningen på påsk ön etc gått under huvudsakligen därför att natur resurserna har utnyttjats på ett orimligt sätt. Idag råder andra förutsättningar tillexempel så tycker vi svenskar att det är rent och fint med kärnkraft,
större delen av de uran som används i svenska kärnkraftvärk kommer från central Europa där utvinningen skapar enorma problem. Sverige köper uranet biligt därför att möjligheten finns, länderna som säljer uranet biligt gör det därför att dom er tvungna eftersom det finns gått om fattiga länder med uran fyndigheter alltså finns inga möjligheter att ställa krav. Svenskarna är inte onda, och länderna som säljer uran till under pris är inte dumma, utan agerar efter principer eller de förutsättningar som råder.

Man kan kanske inte säga att Sverige skäl uranet men man kan utanvidare konstatera att vi betalar mindre för uranet än de egentliga värdet som uranet har för oss, helt enkelt därför att möjligheten finns så fungerar marknaden.

Inom ett lands gränser fungerar markanden på ett liknande sätt fabriks ägaren kan sätta lönerna på en nivå som passar hans egna intressen eftersom de finns gott om arbetare. Återigen, precis som exempel med uran, så är fabriks ägaren inte elak och arbetarna är inte dumma utan agerar utefter de förutsättningar som råder.

Detta är ett uppenbart problem, en naturlig utveckling borde vara att Sverige eller vilket annat land som hälst betalar så mycket för en produkt i de här fallet energi som det är värt alltså så mycket som det skulle kosta oss att skälv producera. I vissa fall är detta orimligt tillexempel så skulle det kosta orimligt mycket för Sverige att producera bananer, men då får andra gämförelser göras. I dag finns tullar som skyddar de inhemska företagen det här skulle vara ett motsatt system som skyddar fattiga länder som exporterat varor till rikare länder.

På samma sätt borde fabriks ägaren betala arbetaren så mycket som hans arbete är värt. De klass lösa samhället tror jag inte på men bilmontörens arbete är också vickigt och genererar kapital till bilföretaget alltså bör arbetaren kompenseras i motsvarande grad (i dag råder en enorm snedvridning). En skicklig markands förare ska ha mer betalt eftersom han har en högre kompetens och genererar mer kapital till företaget.

Detta är ingen omöjlighet och det finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera För 300 år sedan skulle vem som helst med en till räckligt stor militär styrka kunna bege sej ner och förslava ursprungsbefolkningen och ta för sej utav landets natur resurser. De flesta tycker i dag att detta är förkastligt på samma sätt som de flesta tycker att arbetarnas odrägliga förhållande i början av seklet är det. Arbetarnas relation till sina arbetsgivare eller u ländernas handel med rikare länder har inte blivit bättre på grund av tillväxt utan en ändrad humanare inställning till människor.

Jag tycker också det är rimligt att sänka skatterna ordentligt 20% skat borde rimligtviss generera mer kapital än 30% helt enkelt därför att ett mindre skate tryck medger ökad tillväxt och större vinst inom företagen. De flesta som inte någon gång varit involverad i ett företag har ingen aning om hur mycket skat ett företag verkligen betalar när alla avgifter kommer till. Idag förverkligar många entreprenörer sina idéer utomlands helt enkelt därför att det är omöjligt med Sveriges skate tryck.

/Tigern