Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen 5:a gräs Reply To: 5:a gräs

  • reaper

    Member
    2006-09-14 at 17:30

    Med icke nämnvärt så menas det att det finns något som är på ett visst sätt men att det inte är så pass viktigt att det behöver tas upp i det stora hela. Om du menar att det inte är fyskiskt beroende framkallande alls så skriver du att det inte är det, om du skriver att det “inte är nämvärt fysiskt beroendeframkallande” så måste du ju rimligen mena att det KAN vara det även om det är en marginell andel brukare som blir det. Utryck dig tydligare så blir allt bra.

    ok. jag är med.
    jag har inte stenkoll på den biten med fysikt beroende. från anticannabishåll så brukar man väl säga att det är lite fysiskt beroendeframkallande. när dom då radar upp dom fysiska abstinensbesvären brukar det bli typ sömnproblem, irritation dålig motivation för saker och ting. såna saker. för det första är det svårt att lita på den forskningen som dom brukar komma med, efterssom dom har en tendens att blanda in politik och moral i det hela, när det i såna undersökningar borde vara rent medicinskt. för det andra så dom symptomen som jag radade upp nyss tycker jag själv ser ut som symptom efter ett psykiskt beroende, och inte fysiskt.
    så det är tveksamt om man kan kalla cannabis för fysiskt beroendeframkallande. om det är det så är det inte mycket det handlar om.

    när det gäller hur mycket man kan röka utan att dra på sig för mycket risker och biverkningar är det svårt att veta. jag tror att det ligger på en gång per vecka. men jag vet inte säkert.

    förutom risken att bli beroende är det ju nånting i cannbisen som gör att man blir seg i huvet. eller närmare bestämt får sämre närminne, sämre analysförmåga, sämre förmåga att koppla ihop två skilda saker, förstå samband.
    jag har aldrig läst någon forskarrapport eller utredning som har kommit fram till att det inte är på det viset, att det är utan biverkningar. och då har jag läst rätt många rapporter som är länkade från sidor som denna.

    jag vill ha så bra minne och analysförmåga man kan ha, därför tar jag det försiktigt. det som vi nog inte är överens om är vad som är försiktigt. vart gränsen går.

    det verkar som om ingen av oss verkar ha jättemycket kött på benen. det räcker inte med att säga att man inte märker någon skillnad mellan om man röker sju dagar i veckan eller om man tar ett uppehåll på två månader. förändringarna som det handlar om behöver inte vara nåt man märker själv. efterssom tänkadet går automatiskt vet man själv knappt vet på vilket sätt man tänker just nu, ännu mindre kan man komma ihåg och jämföra på vilket sätt man tänkte för en månad sen, eller ett år sen.