ATA Blom-C, verkligen bra?

Odling i jord. Enkelt men smutsigt. Originalet.

Moderator: Trestor

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

ATA Blom-C, verkligen bra?

Postby reaper » 2005-03-24 22:39:03

Hejsan Allihopa!
Jag tänkte höra om era egna erfarenheter med just denna näring, B´cuzz ATA Blom-C. Mina hypotetiska erfarenheter är sådär. För det första blir PH väldans högt på vattnet när man blandat i den, typ över 8. Detta går ju dock att sänka, t ex med Hesi PH ner som jag då i teorin använder. Men plantorna som vi kan säga är i 2 veckor blom är ganksa bleka och tråkiga, lila bladstjälkar och så. Det är precis som dem inte får någon näring alls.
Kan det tänkas va någon vits med det höga PH värdet när det gäller just denna typ av näring, ska man låta bli att justera? Jag brukar justera till ca: 5,8 vilket borde vara ganska optimalt. Ska man kanske helt enkelt ge dem mera, just nu används typ 2-3ml per L.
Vad säger ni som testat?

Trestor
Trollgubbe
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Trestor » 2005-03-25 3:11:57

Jag har använt Bloom-C i två odlingar med mycket goda resultat, visst är inte plantan helt grön ända fram till skörd som med ihärdig kemisk gödning men jag ser det som något positivt att plantan blir naturligt höstfärgad. Det jag märkt är att bladen blir gula och liknande mot slutet av blom men det har ingen inverkan alls på tillväxten av buds. Det positiva med detta är ju smaken på gräset sedan förutom den allmänna känslan av att det är bättre med naturligt beteende... Har aldrig använt något ph-sänkande, eller modifierande alls för den delen förutom lite dolomitkalk vid planeringen.

Du kan ju bedöma själv om du inte tror mig:
Blessed be.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-25 11:41:29

Ser onekligen bra ut. Hur har du doserat genom blomningen? Jag har som sagt legat på 2-3ml/L.

Trestor
Trollgubbe

Postby Trestor » 2005-03-25 16:13:11

Jag börjar på ca 2-3 första veckan och ökar succesivt till ca 5-6. Det är nog antagligen problemet, att du doserat för lågt :)
Blessed be.

LoneWolf
Garderobssnille

Postby LoneWolf » 2005-03-28 9:37:55

Bloom c funkar inte att använda i kalkad jord.. Kan vara det. Står lite konstigt på bruksanvisingen på flaskan tycker jag, på alla översättningar som man inte kan står det att man inte ska blanda med kalk, och på engelska står det att man inte ska blanda med lemonjuice. Ja begriper då inte..
"Yeah I'm a lone wolf and I no longer run with the pack.
Yeah I am a lone wolf.I don't ever look back.
Hey I am a lone wolf out here on the prowl and most of us have been penned
up but I'm still running wild."
Bocephus

massabakse
Gräsfläckar på knäna

Tveksam näring.

Postby massabakse » 2005-03-28 10:43:02

Hej
Jag har testat ATA organics BLOOM-C samt GROWTH-C.
Jag är som Testiklas tveksam till denna näring, ser taskiga resultat jämfört med när jag blandar egen organisk jordmix.
Kanske har jag också varit för snål med doseringen, men jag tror inte att det är hela svaret.
Mitt förtroende för ATAMI:s produkter har fått sig en rejäl smäll.
Jag kommer att gå tillbaks till fish-emulsion och PK 13-14 som enda flytande gödning.
Andra kanske lyckas bättre med ATAMI-näringen.
massa
"It's no crime to have an opinion, the moral crime is committed when you force others to conform to your opinion"

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-29 13:34:13

Sen jag ökade doseringen har det blivit lite bättre, och nu när det nämns så kom jag att tänka på är det faktiskt de som jag kalkade jorden hos som mår sämst. Dock verkar budutveckligen hänga med så det känns ok.
Jag är fortfarande lite tveksam till näringen men det har ju iaf blivit bättre, så jag kommer att fortsätta. Jag skriver och berättar lite längre fram hur den fungerat enligt mina åsikter.

Peace & pot.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-03-30 1:10:21

reaper
Lieman

Postby reaper » 2005-04-27 1:58:46

Jag kan uppdatera lite grann. Problemet löste sig inte trots ökad dosering, dock skilde det sig mellan de 2 olika jordtyper som användes och ena såg OK ut medans den andra var helt gul 4 veckor i blom. Men jag har sett nu på ATAMI´s gödningschema så står det klart och tydligt att man ska fortsätta använda veggnäringen tillsammans med Ata Blom-C första veckorna i blom. Det var det som saknades helt enkelt.

Peace Out.

Chris
Småodlare

Postby Chris » 2005-07-20 13:57:41

Kan det vara så att Bloom-C innehåller Ammonium?
I så fall får den inte komma i kontakt med bränd kalksten eller släckt kalk. Vad som händer när man mixar kalken med ammoniumhaltig näring, (samt urin eller stallgödsel) är att kvävet går förlorat och blir till gasformig ammoniak.

Dock går det bra med kalkstensmjöl, vilket jag antar att dolomitkalk är.
Jag har använt Bloom-c tillsammans med en organisk jordmix innehållandes just dolomitkalk, och mina resultat har varit mycket bra.

En teori är att det borde kunna fungera bra att i kalkad (ej kalksten) jord tillsätta Ammonium mot slutet av blom för att minimera kvävehalten i jorden, just för att hämma klorofyllproduktionen.

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2008-05-01 16:08:40

Tjena Polarn!
Jag har haft grymt bra resultat med atami's grow-C och bloom-C, men om man inte kombinerar de två näringarna så blir det katastrof i blom....för bloom-C innehåller nästan inget kväve...
Det ända dåliga är att grow tar slut fortare än bloom och att flaskorna och korkarna är sämst kvalitet och blir skitlätt gängpaj, hehe :)
Jag har provat många organiska näringar och jag har fastnat för just Atami grow-C/bloom-C...
Testiklas vi får hooka någon dag i sommar, det var ju inte igår :)
Ha de
Millionaires Today, Fugitives Tomorrow, BUDS FOREVER!

Return to “U| Inomhusodling Jord”