Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Belysnings experiment. Reply To: Belysnings experiment.

#289587

reaper
Member

@Brutus71 wrote:

Har ju funderat lite på det där med el-kostnaden som följer oss odlar stackare till last.;)
(Börjar faktiskt känna mig som en odlare)

Har tänkt “Till” ändra lite i min setup som fram till nu bestått i att jag grott plantorna (4st som nu är 3st) under 10 st LE 20W i 3 veckor sen köppte jag min 400W HPS lampa och har låtit dom njuta lite av “Riktigt ljus” i 1½v sedan dess i min garderob. *Jo ja det märktes skillnad ;)*

Då kom jag plötsligt att tänka på att varför skulle man inte kunna köra HPS´en kanske bara 6 timmar/dag (Skulle jag tippa på räcker mer än väl) som bryts över med LE de övriga timmarna.(Självklart överlappa med dubbla timers typ 10-20 min för att vara säker på ett inte mörkret faller)

Mitt första test ex.
00:00-06:15 (LE ljus) (Natt vid blomning)
06:00-12:00 (HPS ljus)
12:00-1800 (LE ljus)
18:00-00:00 (Natt)

Jag ska iaf testa för tror nog inte det ska behövas HPS ljus alla timmar på dagen utan kan ju spara ström samt mindre värme om jag skulle rigga mina 10 LE tillsammans med min HPS. (Ska öka till 12 x 20W) Inte för att jag har värme problem (25-30 grader i garderoben) men går det att spara en slant på elen så why not om inte kvalliten försämras eller kanske rentav förbättras.
Nån mer som tror att det kan va nått värt att testa eller suger hela ide´n..?

Kanske nån som redan testat..?

Hett tips..
Clasohlson säljer LE 20w för 19:-/st (Nät pris)
art nr : 32-8079