• Creator
    Discussion
  • #27793

    pink
    Participant

    Hej! Hoppas att detta är rätt forum?

    Jag har tänk på en sak, varför inte ge ut swecan i bokform. Jag tänkte att man skulle kunna göra så här. Först så låter man en redaktör gå igenom alla populära trådar. Sedan systematisera dem på ett kvalitativt sätt. Titta lite på vilka tråder som liknar varandra eller handlar om liknande ämnen där diskussionerna leder frågorna framåt. Sedan försöker man gruppera trådarna för att ha dem som underlag för kapitelindelningen. Låt oss anta att diskussionerna om odling, sorter, olika metoder osv, får bilda den röda tråden i boken. Därefter så kapitelindelar man t ex: om luftfuktiget, jordmån, temeraturer, ljustimmar, hydro osv. Näst längst bak i boken har man en lättsammare del som vi kallar inte helt oväntat för ”Coffeeshopen”, där humor, rövarhistorier och annat trams kommer till sin fulla rätt. Sist så har man ett ämnesregister där man lätt kan slå upp olika frågor. Boken bör nog ligga runt så där 1000 sidor, med bilder.

    Jag hade med glädje köpt och använt boken som sänglektyr för nån halvtimmes läsning innan sovdax och på kuppen dels lärt mig något mer och dels så hade jag nog drömt någåt om Mary Jane också.

Page 1 of 2
  • Author
    Replies
  • #329921

    reaper
    Member

    Jadu Pink, schyst idé 😉 Skulle bli en fet och betydelsefullbok i hyllan :)

    Mvh Wede :hemp:

  • #329922

    pink
    Member

    @Wede wrote:

    Jadu Pink, schyst idé 😉 Skulle bli en fet och betydelsefullbok i hyllan :)

    Mvh Wede :hemp:

    Ja eller varför inte nattduksbordet i stället? Jag har haft lite och göra med bokförlagsbranschen (som är stock-konservativ) och jag tror inte att någon av de mer etablerade bokförlagen skulle nappa trots den kommerisella framgången, för att inte tala om vad som röks på förlagsfesterna. Men möjligen om vi öppnade ett eget föralg (inte så svårt) eller hittade ett i t ex holland som var villiga att ställa upp. Sedan skulle det bli svårt att hitta distributionsställen. Bokhandeln och nätboksdistributörerna skulle slå bakut. Däremot skulle boken omedelbums bli mycket omdiskuterad, så promotandet skulle inte bli några problem. Frågan är väl vilka som vill gå ut med namn och bild i debatten? För man skulle bli jagad av panikmoralisterna för att inte tala om att polisen skulle börja intressera sig för en.

    I och med boken så skulle swecan få ett ansiktet utåt.

    Pink

  • #329923

    reaper
    Member

    Ja då hade man haft en ny bibel :D Låter riktigt spännande.
    Undrar vad administratörerna tycker om idén. Ska bli trevligt att höra.

    Peace

  • #329924

    reaper
    Member

    Gör pappret av rizzla (se Bibeln) så att swecanboken kan användas till andra saker i nödsituation.

  • #329925

    enviousness
    Member

    Blir inte det helgerån då? 🙄

  • #329926

    gr0g
    Member

    en ingröpt stashgömma i kaptilen 4 kanske? 8)

    Men allvarligt så skulle det vara kul med en bok där det finns lite
    guider, ritningar, bilder, historia, fakta och flumm.

  • #329927

    pink
    Member

    @gr0g wrote:

    en ingröpt stashgömma i kaptilen 4 kanske? 8)

    Men allvarligt så skulle det vara kul med en bok där det finns lite
    guider, ritningar, bilder, historia, fakta och flumm.

    Boken gör vi av rizlapapper och pärmen av hampatyg, eller nåt kul. Vi ger även ut en lyxvariant med pärma av hasch!

  • #329928

    reaper
    Member

    Det skulle verkligen vara en bra idé, men 1000 sidor låter väl lite kraftigt? Och det kanske skulle krävas lite mer än EN redaktör för ett dylikt mastodontprojekt. :) Varför inte sätta upp en wiki där alla hjälper till att skriva boken?

  • #329929

    pink
    Member

    @DrPhilifjonkan wrote:

    Det skulle verkligen vara en bra idé, men 1000 sidor låter väl lite kraftigt? Och det kanske skulle krävas lite mer än EN redaktör för ett dylikt mastodontprojekt. :) Varför inte sätta upp en wiki där alla hjälper till att skriva boken?

    Wao…Vilken ide! Men min tanke var att kopiera de mest intressantan trådarna; men det skulle i och för sig alla kunna hjälpa till det. Gå bak till 2002 här och du har tusen sidor. Boken kan också heta: “Tusen sidor swecan.” Eller tusen sidor av swecan!

  • #329930

    reaper
    Member

    @pink wrote:

    @DrPhilifjonkan wrote:

    Det skulle verkligen vara en bra idé, men 1000 sidor låter väl lite kraftigt? Och det kanske skulle krävas lite mer än EN redaktör för ett dylikt mastodontprojekt. :) Varför inte sätta upp en wiki där alla hjälper till att skriva boken?

    Wao…Vilken ide! Men min tanke var att kopiera de mest intressantan trådarna; men det skulle i och för sig alla kunna hjälpa till det. Gå bak till 2002 här och du har tusen sidor. Boken kan också heta: “Tusen sidor swecan.” Eller tusen sidor av swecan!

    Jahaa, jag trodde du tänkte nåt mer redigerat innehåll. Något i stil med att man betar av dom populäraste ämnena om cannabis, odling, bruk och tillhörande subkultur och humor. Fast man använder forumet som bas istället för att kopiera rakt av.

    Men i vilket fall så kanske flera borde hjälpa till med ett projekt där man bara kopierar trådar till en bok. Behövs nog en del redigering av inläggen ändå; stavfel, ta bort länkar, etc.

  • #329931

    pink
    Member

    @DrPhilifjonkan wrote:

    @pink wrote:

    @DrPhilifjonkan wrote:

    Det skulle verkligen vara en bra idé, men 1000 sidor låter väl lite kraftigt? Och det kanske skulle krävas lite mer än EN redaktör för ett dylikt mastodontprojekt. :) Varför inte sätta upp en wiki där alla hjälper till att skriva boken?

    Wao…Vilken ide! Men min tanke var att kopiera de mest intressantan trådarna; men det skulle i och för sig alla kunna hjälpa till det. Gå bak till 2002 här och du har tusen sidor. Boken kan också heta: “Tusen sidor swecan.” Eller tusen sidor av swecan!

    Jahaa, jag trodde du tänkte nåt mer redigerat innehåll. Något i stil med att man betar av dom populäraste ämnena om cannabis, odling, bruk och tillhörande subkultur och humor. Fast man använder forumet som bas istället för att kopiera rakt av.

    Men i vilket fall så kanske flera borde hjälpa till med ett projekt där man bara kopierar trådar till en bok. Behövs nog en del redigering av inläggen ändå; stavfel, ta bort länkar, etc.

    JA din första tanke var rätt. Jag kanske var lite otydlig? Visst behövs det redigering och ett sinne för läsbarheten i trådarna. Med lite gott handlag, känsla och finesa så skulle innehållet lätt kunna framställas på ett mycket seriös och läsvärt sätt. Men som sagt mycket jobb. Men vilken pressent att ge bort, eller hur 😆

  • #329932

    reaper
    Member

    Det är i alla fall genomförtbart om man inte lägger över hela jobbet på en ensam individ, utan alla samarbetar lite. Grejen om man ska arbeta med wiki är att det bör ligga på en server där folk tillåts vara anonyma. Kanske om Swecan själva slängde upp ett wikiscript på deras server…? :)

  • #329933

    pink
    Member

    @DrPhilifjonkan wrote:

    Det är i alla fall genomförtbart om man inte lägger över hela jobbet på en ensam individ, utan alla samarbetar lite. Grejen om man ska arbeta med wiki är att det bör ligga på en server där folk tillåts vara anonyma. Kanske om Swecan själva slängde upp ett wikiscript på deras server…? :)

    Ja det har du rätt i. Arbetet görs gratis men server/underdomän samt tryckning skulle kosta en del; som skulle betala sig när boken går till försäljning. Reklamen får vi gratis av modersveas moralpanikspolitiker. Det var klokt tänk av dig det där med wiki!

    vänligen Pink

  • #329934

    reaper
    Member

    jävligt schysst idé :D jag skulle lätt köpa den direkt när den kom ut i sådana fall. skulle vara grymmt om det faktiskt blev verklighet oxå :D

  • #329935

    reaper
    Member

    verkar inte få någon respons av administratörerna :fniss:

Page 1 of 2

Log in to reply.