Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Lite hjälp med utrustning, mest hydro.

  • Creator
    Discussion
  • #27454

    reaper
    Participant

    En kompis som funderar på att kolla lite utrustning och priser har följander frågor. har själv letat men hittar inget vettigt svar på allt.

    1. Om man köper ett flo gro 500, vad exakt behöver man köpa för att köra igång det? Eller är det bara plug-and-play så att säga?

    2. Fröet som växer genom rockwool eller liknande ner i den, ska man ljustäta runt fröet för att det inte ska komma ner ljus i behållaren? Och i så fall, hur gör man det på bästa sätt, vill ju inte ha alger i tanken…

    3. Behöver man något annat i tanken? Förutom flytande näring. Och vilken näring är bra om man inte vill beställa efter någon speciell.

    Kommer bara växa en planta åt gången om det är viktig info.
    Skriv gärna något mer han behöver tänka på om han ska börja med det där systemet! Blev kanske mest hydrofrågor men…
    Skulle vara schysst om ni svarar, har kollat ett par hydroguider men fortfarande inte fått svar på det där.

  • Author
    Replies
  • #325863

    hr-sanders
    Member

    Jag är inte så bra på hydro, men svarar efter bästa förmåga:

    1. Vet ej.

    2. Rockwool släpper inte igenom ljus, så just där den är behövs ingen tätning.

    3. Vatten, kanske? Sen har jag hört att väteperoxid (H2O2) brukar tillsättas då och då för extra syresättning och algmotverkande. Jag vet dock ingenting om dosering.

    Lycka till, &
    :D Happy Growing :D

    / Hr Sanders.

  • #325864

    radix
    Member

    Bygg ditt egna FloGro istället, rätt enkelt när man väl listat ut principerna och väldigt mkt billigare.

    Satsa p& riktig näring, t.ex. Canna. En del “vanliga” växtnäringar typ Flytande Bl&korn funkar, men är generellt sett mkt sämre och mkt kr&ngligare.

    En vattenpump är bra för att öka syresättningen och till att h&lla ljudniv&n nere.

  • #325865

    reaper
    Member

    hur kan ljudnivån minska av att sätta in en vattenpump?
    Och är det akvariepumpar du menar då eller?

  • #325866

    madderfakker
    Member

    Hur bygger man en egen FloGro då?

  • #325867

    radix
    Member

    Nja, köp ej vattenpump från akvariebutik, då får du betala minst tredubbelt. Kolla hellre på typ Bauhaus, Jula eller liknande byggmarknader, ‘fontänpumpar’ kan hittas för 150-250:- om man kollar runt litegrann.

    Luftpumpar vibrerar, och luftbubblorna väsnas en hel del om man vill ha någon vettig syrenivå. En vattenpump är grymt mkt effektivare och mkt tystare.

  • #325868

    b52
    Member

    I slutändan är det ändå ganska smidigt att bara beställa den och montera 😉

  • #325869

    reaper
    Member

    Tack för alla svaren! Polaren fick sin flo gro nyligt så tänkte en sista fråga!
    Sökte lite men hittade inget svar på det.

    Kan man köra vattenpumpen 24/7 eller blir det för blött i mediumet då? Står i instruktionerna att man bara ska köra den 15 min var 2-3 timme, men var som säker på att jag läst om folk på forumen som körde den hela tiden utan problem?

    Är i Cogr slabs om det spelar roll.

  • #325870

    groddarn
    Member

    Jovisst, det ska gå utmärkt. Om jag inte missminner mig så körde Stoertkrukan sin vattenpump 24/7, och då använde han ju också cocos som medium.

  • #325871

    b52
    Member

    woo 24/7 med cocos?

Log in to reply.