• Creator
    Discussion
  • #24725

    reaper
    Participant

    spelar det nån roll hur jag kopplar mellan balast och lampa en 2 ledad kabel ?

  • Author
    Replies
  • #297796

    agatonsax
    Member

    Nä, så länge du inte blandar in jorden vill säga. Fas och Nolla kan du växla precis hur du vill.

  • #297797

    dr_zoidberg
    Member

    men det kan ju vara trevligt om skiten är jordad.

  • #297798

    agatonsax
    Member

    Jo det är klart, men som jag fattar det så är det hela kopplat med jord fram till ballasten, i så fall så är det bara reflektorn som behöver jordas, alltså inte så svårt.

  • #297799

    reaper
    Member

    jag har inte tillgång till jord så därför kommer jag inte ha det inkopplat.

    Från de ena till de andra, jag pluggade in balasten för att se om den funka eller levde om och då lät den förjävligt, ett tickande ljud typ, kände på den för att kolla om den var varm och PANG, jag fick en fin fin stöt av den… min tjej fick läsa anvisningarna på tyska och det visade sig att det krävde att lammpan skulle var inpluggad för att det hela skulle funka. Testaplugga in lampan och de funka, många tack till min flickvänn ^^

  • #297800

    reaper
    Member

    Sherlia, vad är det för fabrikat på ballasten du har?

  • #297801

    reaper
    Member

    Inte en aning.. hur så ?

    Btw, mina frön fick små svansar idag så jag stoppa dom i krukor nu. 4/4 fick svansar ^^.

    Jag har nu börjat testa mitt skp på alvar innan de små ska in och börja blomma och jag har extrem problem :( . Värmen där inne UTAN kolfilter/ljuddämpare ligger på dryga 31 grader. Jag har upptäckt att fläktarna får suga väldigt mycket och att luften som kommer ut nästan halveras när jag stänger garderobs dörrarna. Antar att detta betyder att jag måste skaffa mig ett insug för att underlätta för utsugfläktarna eller skaffa större passiva hål. Funderar äen på att skaffa mig en hemmajord cooltube vars insugsluft tas från utsidan och utblåser blir även det på utsidan, på så sätt behöver jag inte ha kolfilter på den. men för det krävs ett plexirör, luftslang, 120mm fläkt. Inte allt för billigt :(

    Jag tar gladligen alla tips jag kan få , just nu har jag 2st 120mm datafläktar som utblås.

  • #297802

    reaper
    Member

    som rör för luftslangarna kan man ju göra av 2kr’s petflaskor i fall man inte tänkter röra så mycket på armaturen upp och ner…

  • #297803

    reaper
    Member

    @Sherlia wrote:

    Inte en aning.. hur så ?

    Inget speciellt, bara att jag är nyfiken på allt som rör ljustekniska bitar. En ballast som beter sig så vore bra att veta vilken det är, innan man råkar tipsa någon att köpa den.

    Resten får vi nog diskutera i din nya tråd, annars blir det rörigt. :)

  • #297804

    reaper
    Member

    så kan det gå om man skiter i att jorda 😆

  • #297805

    melo
    Member

    Lite lustigt kanske, men jag tror mig veta vilken ballast du har. Råkade observera på någon bild från dig att du har en semi-elektronisk GIB. Står ganska tydligt på den om du kikar. 😉

    Så nu kan GrowthMaster sova gott inatt hoppas jag! :lol::wink:

  • #297806

    reaper
    Member

    Jo nu funkar alting i all fall, enda problemet är värmen, har fixat så att det blir ännu mindre ljuslekage nu

  • #297807

    reaper
    Member

    Kasta in en bunke med vatten och en större disktrasa som segel.
    Det kan nog hjälpa dig mycket.

Log in to reply.