Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 400 hps för långt ifrån?

  • Creator
    Discussion
  • #24238

    reaper
    Participant

    ja odlar LR i garderoben… dom står på garderobens golv o lampan 40 cm från taket…. alla säger att man ska ha dom nåra cm från plantorna hela tiden…. men det blir lite varmt tycker jag… ja tycker det gå bra som jag har eller förlorar jag mycket?

  • Author
    Replies
  • #293054

    keltan
    Member

    Vem äre som sagt att man ska ha en 400W hps lampa några cm ifrån plantorna?? skottpengar på den personen dock så betvilar jag att någon på detta forum har sagt det, ett lämpligt avstånd för en 400W lampa är någon stanns mellan 30-100cm beroende på setupens utseende samt vilket stadie plantorna är i.

  • #293055

    reaper
    Member

    Hur nära har du dem nu då?
    Att lampan är 40cm från taket säger ju ingenting om hur nära topparna dem är.
    Fö om du kollar runt lite finns det redan svar på detta annanstans.

  • #293056

    reaper
    Member

    oj nästan samtidigt, fast ditt svar var ju bättre.

  • #293057

    reaper
    Member

    Klart att det blir varmt ett par cm ifrån plantorna med 400W hps!! :crazy:

    Du blandar förmodligen ihop avståndet med LE-lampor som bör placeras ett par cm ifrån pga låg värmestrålning.

    Bästa sättet väl egentligen att lära sig känna med handen vid topparna på plantorna. Är det obehagligt varmt? Isof. höj avståndet.

    lev väl

  • #293058

    reaper
    Member

    hur långt kan det vara emellan? 120 cm ifrån….tycer det e rätt ok…behöver inte ha stenkoll på garderoben då… har typ 24 grader vid växterna….rätt ok enligt mig…. men ingen som svarat på frågan…..missar jag mycket? skulle plantorna vara större o finare om jag drog ner ljuset?

  • #293059

    assassin
    Member

    @Keltan wrote:

    ett lämpligt avstånd för en 400W lampa är någon stanns mellan 30-100cm beroende på setupens utseende samt vilket stadie plantorna är i.

    Jag tyckte ju dock att det svarade på din fråga ganska bra…..men 120 cm? lyssna på Keltan säger jag och känn dig fram. Sätt handflatan i höjd med den högsta toppen och sänk lampan men se till att du kan ha handen under ett längre tag utan att känna obehag av värmen.

    lycka till!

  • #293060

    reaper
    Member

    ja e tacksam för svaren alltså… men jag vill inte bara veta hur man ska göra utan jag vill förstå det med…. kommer labba o trixa hela min odlarkarriär… men det har inte med saken att göra…. en simpel fråga sen ger jag mig “skulle plantorna vara större o finare om jag tog ljuset kanske 40 cm ifrån?”

  • #293061

    torso
    Member

    Plantorna blir tätare och buskigare om du har den närmre.
    Ha lampan så nära du kan utan att dina plantor bränns,
    då vågar jag påstå att dina plantor blir bäst.

    Eller bara läsa alla svar du redan fått.

  • #293062

    reaper
    Member

    tack! ska försöka lösa det….

Log in to reply.