Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Stoneageds setup-projekt

  • Creator
    Discussion
  • #24230

    reaper
    Participant

    Först lite info om mig själv och min odlarbakgrund: Jag har endast drivit upp ett par enstaka odlingar i jord tidigare med högst mediokert resultat varför jag inte varit alldeles för engagerad. Jag sålde iväg bägge HPSerna för några år sedan och glömde tankarna fram tills jag började läsa om hydro när jag hade dötid på jobbet, det var också vägen som ledde mig hit till Swecan :D Nu när jag äntligen slipper mitt überseriösa jobb så har jag både tiden och motivationen att starta en ny hobbyodling. Som så många andra massbrukare har jag förmågan att gå in för det jag tar mig för med stenhårt och det ska jag göra med detta projekt, därför sätter jag ribban skyhögt med höga krav på både setup och yield. Jag har genom mitt tidigare jobb vanan med att arbeta i projekt med mycket planering och noggrannhet, det ska jag använda mig av nu med.. hehe.. Kommer att bli såå mycket roligare att få skörda en njutbar produkt som bonus.

    Målet består egentligen av två delmål. Det första är finansieringen, jag är som sagt arbetslös och kommer inte lägga en egen krona på detta. ALLT ska finansieras genom så kallat bonushoreri på pokersiter. Det jag hittills fått ihop är: Hydropaket med NFT och 400w från Swegrow, frön från Alien Growshop (15-pack med femaleseeds indoormix+10 NLx freebies och 10+1-pack med Lowryder), fläktpaket från Clas Ohlsson (32-2202). Inköpslistan är en bra bit längre och allteftersom jag behöver mer prylar tänkte jag att jag ska ta denna tråden till hjälp. Nästa inköp blir delar till en cooltube och kolfilter, dessa kommer att byggas med hjälp av swecans eminenta gördetsjälvguider.

    Det andra målet är att få en rolig hobby samt få ett gott resultat av odlingen och är det nåt jag lärt mig så är det att sikta högt för att nå långt. De flesta av er kommer att skaka på huvudet och se denna tråd som oseriös men mitt mål är att i min 50*100*190cm garderob kunna skörda uppemot ett kilo kurerad sagotobak 😯 Helst på bara ett frö.. Om jag inte lyckas så är det ingen som lider av det annat än mitt stukade(hehe.. stukad ska jag bli i vilket fall.. hehe..) självförtroende. Som en bieffekt av det hela hoppas jag också på att få gröna fingrar, fram till i dag har de inte ens lyckats hålla liv i svärmorstungor, men de går ju iofs inte att röka.. tror jag..

    Anledningen att jag skapar den här tråden är delvis som en morot för mig själv samt ge lite tillbaka av mina erfarenheter till swecans medlemmar, jag har ju trots allt blivit inspirerad av er. Jag kommer också ställa mina egna frågor och funderingar i den här tråden så jag slipper spamma sönder andras trådar.

    Nu till läget idag; den införskaffade utrustningen vilar. Först när jag fått ihop allt som behövs kommer jag ställa i ordning garderoben, mer om det allt eftersom byggandet fortskrider. Just nu är det slut på pengar men jag håller på att cleara en bonus som kommer att ge mig minst $100 senast nästa vecka, de kommer att gå till cooltube, kolfilter och väggfärg. Det innebär att bygget med största säkerhet äntligen kommer igång då.

    Nästa steg efter byggandet är att med den befintliga setupen provköra och komma underfund med NFT:n med hjälp av Lowryderfröna, har inga andra mål med den provkörningen än att allt ska fungera klockrent samt att alla eventuella värme och näringsproblem mm ska vara identifierade och åtgärdade. När den skörden är klar ska jag ha fått ihop ekonomi till att bygga ut med bl a mer ljus, _mycket_ mer ljus.. NLx freebisarna kommer sedan att användas två och två till att experimentera med scrog, ljus och näring. Jag har inte bråttom och kommer att ta lärdom av alla misstag och erfarenheter som dyker upp längs vägen, jag ska givetvis investera i digitalkamera och låta er ta del av mitt projekt. Som siktet är inställt nu så räknar jag med att ha en maxad yield innan nyår 2006/2007.. Jag lovar också att göra mitt bästa för att hålla denna tråden uppdaterad så fort både problem och succé uppstår:)

    Det var allt för nu 8)

    /Stoneaged

  • Author
    Replies
  • #292933

    reaper
    Member

    Schysst med höga ambitioner, det är roligt.
    Jag vet inte om jag fattat det fel. Har du redan lampa och det?
    Jag tänkte på fläkten, tror du skulle bli nöjdare med en kraftigare.
    Jag har nämligen själv en likadan till en 250w hps utan cooltube.
    Tänker iaf köpa kraftigare fläkt så fort jag köper starkare lampa(nästa omgång).
    Hursomhelst håller tummarna att det går bra fast du är nog lite överambitiös, ett kg? Men varför inte sikta mot stjärnorna man kanske når trädtopparna? 😉
    Det ska bli kul att följa den här tråden!

  • #292934

    reaper
    Member

    Jo, det stämmer att jag har dessa saker redan, men detta är “bara” början av setupen. Egentligen består hela den kommande setupen av en till vidbyggd garderob och två överskåp till dessa, allt befintligt inbyggt i väggen. Samtliga utrymmen ska användas till elinstallationer/övervakning/kylning/luktrening. Så det egentliga utrymmet som kommer att användas blir på sammanlagt 50*200*250cm. Allt ska givetvis vara 100% stealth. Odlingskammaren är dock endast på 0.5 m2.

    Höga ambitioner visst:) Men går allt som planerat så kommer det att räcka med 0.5g/w för att komma upp i ett kilo. Framtiden får utvisa, jag gillar att ha höga, på gränsen till omöjliga mål. Får jag endast ut hälften blir jag besviken men det är inte hela världen för det:) Jag kommer i långa loppet inte att bry mig så mycket om kostnader det är nu i inledningsfasen det får bli lågbudget för att expandanderas allt eftersom bonusarna trillar in..

  • #292935

    reaper
    Member

    2000Watt på 0.5m2? Är ingen höjdarodlare men, min 250w hps utan cooltube blir sjukt varm på 0.25m2 med rätt hyffsad kylning.

    Hehe, jag har ingen aning om 2000w kan lösas med cooltube och riktigt bra kylning och samtidigt vara 100% stealth. Men min första reaktion va typ.. Wooa! :p

    Lycka till :D

  • #292936

    reaper
    Member

    WEeee: hehe.. jo det låter mycket men som sagt detta porrjekt går främst ut på att få en maximal skörd.. En årsförbrukning för mig ligger högst på ett par hekto så jag ser det endast som en utmaning:) Ljusfrågan planerar jag bl a att lösa med att “klä in” väggarna med lodräta lysrör, blir inte så varmt och man får in mycket ljus utan att det inkräktar på utrymmet. Lysrören kommer att monteras endast med hållarna på kortsidorna och all el i skåpet ovan. Hur mycket rör och exakt hur det kopplas löser jag när det är dags. Det borde minst få plats med 30 stora lysrör, och kanske t o m att man kan ha något löst rör hängandes ner i scrogen som plantan får växa runt. Vidare får det plats med två cooltubes bredvid varann och därmed dubbla utsug, räcker det inte med 2*400w så finns ju starkare lampor:) En polare med egen firma har också en väldigt liten ac som jag kan få köpa loss för en rimlig penning, den går att väggmontera i den bredvidliggande garderoben och kunna kyla insugsluften.

    Jag är dock lite osäker på hur luftfuktigheten kan komma att påverka elinstallationerna men det får jag förhoppningsvis veta så småningom. Brandvarnare är ju ett måste.

    Kul att ni är skeptiska, det triggar mig ännu mer så denna tråden kommer att fylla sin funktion för mig. Jag är en usel förlorare och tar personliga nederlag hårt varför jag satsar fullt på ett sånt här projekt. Detta är planerat sedan lång tid och nu är tiden kommen att se om mina teorier funkar:) Jag håller själv tummarna. Jag siktar härmed på ett swecanrekord.

  • #292937

    torso
    Member

    Lycka till.

Log in to reply.