• Creator
    Discussion
  • #22566

    forest
    Participant

    Har sökt men inte hittat vad jag letar efter..

    Jag har inhandlat en flaska Väteperoxid 19,5 % Teknisk, Så varför är de här så bra i hydrotanken?? tar den bort alger å dret eller ger den bara syre till rötterna som jag har läst. Det står att man´ska använda skyddshanskar och förkläde när man sysslar me vätskan=), Så de känns dumt å vräka i utan att veta.. finns de ett bra recept på hur mycket per liter vatten eller liknande?..

    Mvh

Page 1 of 2
  • Author
    Replies
  • #277458

    friggs
    Member

    Väteperoxid tar bort alger och förhindrar algbildning. Det är främst därför hydroodlarna använder det. Det finns information om hur du använder det och hur du doserar om du söker på ordet väteperoxid här på Swecan.

    Om man använder väteperoxid på 3% som man köper på apoteket så ska man dosera 25 ml per 10 liter vatten. Om jag räknat rätt så innebär det att du bör använda ca 4 ml per 10 liter vatten med den koncentration du köpt. Men kontrollräkna detta för värmen gör det svårt att tänka just nu! :dead:

  • #277459

    reaper
    Member

    Jag har samma Väteperoxid som dig och jag doserar ca. 3-4 ml per 10 liter vatten. Förutom att förhindra algbildning så gör även Väteperoxiden så att rötterna blir mer syresatta. Väteperoxid innehåller tydligen någon ostabil molekyl som i samband med vatten tillverkar syre, bla bla :D

    Väteperoxid är väldigt bra, men passa bara fingrarna när ni blandar 😆

    Stoertkrukan

  • #277460

    forest
    Member

    tack alla å ha en fin sommar..
    skönt när man bara får vettiga nu förtiden…
    åter tack
    Mvh

  • #277461

    groddarn
    Member

    Finns det några uppgifter om hur väteperoxid reagerar med diverse näringar ? Funkar det tillsammans med alla olika typer av hydronäringar ?

  • #277462

    underdog
    Member

    @Groddarn wrote:

    Finns det några uppgifter om hur väteperoxid reagerar med diverse näringar ? Funkar det tillsammans med alla olika typer av hydronäringar ?

    mm om jag inte minns fel så bör man undvika blanda med rhiztonic..

  • #277463

    reaper
    Member

    Även Cannazym! Jag mixade dessa 2 under min förra odling före jag såg att det stod på Cannazym-flaskan att man inte kunde mixa den med Väteperoxid :D Hände dock inget banbrytande, tror dom segnade ihop lite, men det var allt…

    Stoertkrukan

  • #277464

    forest
    Member

    @stoertkrukan wrote:

    Även Cannazym! Jag mixade dessa 2 under min förra odling före jag såg att det stod på Cannazym-flaskan att man inte kunde mixa den med Väteperoxid :D Hände dock inget banbrytande, tror dom segnade ihop lite, men det var allt…

    Stoertkrukan

    tur att de inte hände något. använder själv cannazym , men vilka risker finns det med att mixa med fel vätskor?

    Mvh

  • #277465

    reaper
    Member

    Akta er för att blanda i väteperoxid med kemikalier om ni inte vet vad som händer i förväg London bomberna var väteperoxid med aceton så det kan slita lite på odlingen om ni inte passar er :D

  • #277466

    skrubbzki
    Member

    Det är nog ingen fara att det ska explodera iaf :mrgreen:
    För att få aceton och väteperoxid explosivt så måste man fälla ut kristaller med syra.
    Peace

  • #277467

    forest
    Member

    desutom så häller man allt i vattnet så va kan hända?

  • #277468

    friggs
    Member

    Även om du inte ser någon skillnad med blotta ögat på plantorna så kan väteperoxid slå ut enzymer. Då blir cannazym och rhiztonic overksamt och det vore ju slöseri.

  • #277469

    reaper
    Member

    Hej. NI som håller på med väteperoxid. Skaffa en oxydator så slipper ni slabbet med att pytsa ut själva. De finns i akvarieaffärer i olika storlekar. Man slår i vätet och ställer hela anordningen på botten så puffar den ut väteperoxid i vattnet som genast bryts ned till syre och vatten. Har två själv i mina akkvarier. Ni som vill kan höra av er till Akvarielagret i Bromma för att lära er mer. Ingen el rent och snyggt!!!

  • #277470

    jesus
    Member

    @danturion wrote:

    Hej. NI som håller på med väteperoxid. Skaffa en oxydator så slipper ni slabbet med att pytsa ut själva. De finns i akvarieaffärer i olika storlekar. Man slår i vätet och ställer hela anordningen på botten så puffar den ut väteperoxid i vattnet som genast bryts ned till syre och vatten. Har två själv i mina akkvarier. Ni som vill kan höra av er till Akvarielagret i Bromma för att lära er mer. Ingen el rent och snyggt!!!

    Intressant. Vad kostar en sådan?

  • #277471

    reaper
    Member

    Allt från ca 100 opp till 500 beroende på storlek. Det som ytterligare kan tilläggas med detta är att bubblorna blir så små så att det blir som dimma i vattnet av O2 . Om man då samtidigt har något som sakta cirkulerar vattnet så fastnar dessa bubblor överallt på rötter biologiskt nedfall mm. Det hjälper rötterna med syret och bryter ner avfallprodukter snabbare än annars. Mina två jag har är för ca 100 liters akvarium men då jag har lite kraftigare laddning av väteperoxiden ca 22%& så klarar den ena min 250 liters burk. De kostade på Akvarielagret i Bromma ca 100 kronor styck vill jag minnas. Du kan gå in på Ciklidbladet.se och söka på oxydator. Rekommenderar att inte bygga själv då botten i den består av brunsten som tydligen är en viktig del i processen. Vill du veta mer så maila mig. Hej. :D :D

  • #277472

    reaper
    Member

    Det går bra också att googla på Oxydator och ni får en hel del träffar. Somliga bygger själv med bra resultat tydligen. Läs och låt er förundras av kemins fantastiska värld!!!

Page 1 of 2

Log in to reply.