Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling sticklingar vägrar rota sig

  • Creator
    Discussion
  • #22480

    reaper
    Participant

    Jag har tagit 5 sticklingar av en fin mamma, jag gick till väga som jag lärt från diverse odlingsguider, dvs ett rent och fint snitt i 45 grader under vatten, dom är sedan satt i ett glas med vatten som byts varje dag, har byggt ett eget växthus där dom står under två 11w le lampor, alla har en höjd på mellan 5-10 cm. Så har dom nu stått i 3-4 veckor utan resultat, dom ser fortfarande gröna och fina ut. Vad göra? tack på förhand… Peace!

  • Author
    Replies
  • #276735

    reaper
    Member

  • #276736

    biologen
    Member

    @Potter wrote:

    Jag har inte provat själv, men jag har för mig att någon fick svar på en liknande fråga i forumet. Se till att det inte kommer in något ljus i glaset så ökar chansen att det börjar växa rötter.

    Ja det är rätt konstigt, för i ölburkar så rotar de sig bra men inte lika lätt i glasflaskor! Faktum är att de inte rotade sig alls i flaskorna men nästan alla i burkarna. Om det sedan har att göra med ljustillförseln eller ytarean som har att göra med syreupptagningen vågar jag mig inte på att spekulera om.

  • #276737

    reaper
    Member

    Jag ska testa det nu direkt, tack! hur länge brukar dom klara sig utan rötter? dom ser lika fina ut nu som dagen jag satte dom i vatten vilket vid närmare efter tanke var minst 4-5 veckor sedan…

  • #276738

    biologen
    Member

    Förresten om de inte dött och inte skaffat rötter på 4-5 veckor så måste de ha växt rätt rejält eller?

  • #276739

    riot
    Member

    Det är väl inte så jättekonstigt att sticklingar lättare utvecklar rötter i en mörk miljö? Finns inte så mycket sol under jorden direkt, och det är ju där rötterna bor!

  • #276740

    reaper
    Member

    Dom har faktiskt inte växt speciellt mycket 1cm på sin höjd, jag satt dom i jord igår så vi får se hur det går, satt mamman i blom samtidigt på grund av flytt om ett par månader, hoppas att de rotar sig snart så jag får några extra gram :)

  • #276741

    reaper
    Member

    Vissa strains vägrar ju rota sig helt enkelt..

  • #276742

    reaper
    Member

    Tillsätt lite B vitaminer för stiulans innan du satt ner dem i jord så hade det kanske gått enklare. B vitaminer finns i allt möjligt.

    Phreakish.

  • #276743

    reaper
    Member

    tips på vad som innehåller b-vitamin och som går att stoppa i jord. Peace!

  • #276744

    reaper
    Member

    öljät har du B-vtamn, hur mkt du ka blanda vt j. ök å httar du äkrt rcpt!

    n kan dt vara å att du har för kallt vattn när du bytr, då tar dt btydlgt längr td, llr tmpn där du har tcklngarna är väldgt låg…

    att ftr 4-5vckor utan att n nda rot tttat fram, llr börjat knoppa tyckr jag är kumt, ävn om dt är ljut llr j.

    kolla hur hög fuktght du har drvhut, är dt för torrt å vägrar d typ…

    n om tdgar nämnt, fnn ju alltd några om vägrar rota g hlt nklt!

  • #276745

    reaper
    Member

    Tack för det Jing_Jang! Jag har hela tiden försökt att hålla så bra temperatur på utbytes vattnet som jag kunnat, tempen vid klonerna håller sisådär en 25 grader. luftfuktigheten borde vara ok då jag sprayar ett par gånger per dag. Tycker också det är mycket märkligt att det inte hänt något under den här tiden, det är inte mycket annat att göra än att vänta och se. vore roligt att höra om det är någon fler som har hållit sticklingar vid liv så här länge utan rotbildning. Tack för tips grabbar… Peace out!

  • #276746

    biologen
    Member

    Berätta hur det går!

  • #276747

    reaper
    Member

    Tackar för visat intresse Biologen! Kollade till dom för ett litet tag sedan och döm av min förvåning när jag såg att tre av dom utvecklat små rötter!
    På fredag har dom levt separerad från mamman i sex veckor, Personligen sätter jag aldrig mer kloner i vatten med tanke på att redan efter fem dagar i jord så tittade dom små fram. Själv drar jag slutsattsen att ljuset eller snarare brist på ljus spelar stor roll i detta, som några av er redan påpekat. Men visst är det skumt att dom klarat sig så länge!?
    Peace!

  • #276748

    a-dam
    Member

    Rockwoll indränkt i vatten (utan näring) under några dagar. Skaka sedan ur vattnet. Ta en klon, skär den 45 grader under vattnet och sen snabbt ner i ett kallt vattenbad i ca 30 min. Stjälken drar upp nödvädigt vatten. Skrapa lite på stjälkens sida och pensla på rotstimulator med en tops. Sedan tryck ner sticklingen i rockwollen (rockwoll skulle väl kunna fungerar som start även om du vill fortsätta med jord). In i en dome med 100% luffuktighet under ett lysrör 36W räcker väl. Isolera botten så det inte är kallt.

    Svårare än så är det inte men jag misslyckades totalt första gången. Men sen var jag noggrannare med att sterilisera kniven efter varje stickling samt snabbare hand. Det fungerade till slut. Lycka till.

  • #276749

    reaper
    Member

    Tack för det A-dam! Möjligvis hade jag kunnat vara något noggrannare med sterilisering av verktyg osv, i övrigt gick jag tillväga ungefär som du beskriver…
    Peace out!

Log in to reply.