Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan FUNDERINGAR, KULTUR! (små gula prickar)

  • Creator
    Discussion
  • #20204

    reaper
    Participant

    Ligger på 21’a dagen sen jag grodde fröna.
    Har observerat två saker som jag har lite frågor över vad de beror på.

    två av nio plantor fick över en natt små gula prickar på sina nedre löv:

    alla nio plantors första (vad heter dom bladen) blad har gulnat:

    Annars är mina plantor frodiga:

    Jag är inte på något sätt orolig. Undrar lite om och varför prickarna uppstår och om dom första bladen alltid gulnar och sen trillar av?

    Jag vattnar alltid med 1/10 piss. Ingen annan näring, jorden blandad med lite leca och ~1/5 lättklinker. konstant 30-31 grader. Jag odlar under 3 st HPS 24/0 med datorfläktar på plantorna och alla svajar i baktakt.

  • Author
    Replies
  • #254733

    loffe
    Member

    De är ju alldeles för små för såpass stark näring! :?
    Om du nödvändigtvis ska använda piss (varför?) borde du vänta tills de blivit större och använda en svagare “dosering”. Piss innehåller ju inte bara bra saker för växterna, dessutom är det jävligt lätt att bränna plantor med pink.
    Det är väl nästan bara brännässlor som klarar ren urin.

    De har ju uppenbarligen överdoserats av kväve, pisset alltså. De övriga bladen är kraftigt mörkgröna, de borde vara betydligt ljusare, framförallt under HPS-ljus. Dessutom ser de ut att ha bladspetsar som pekar nedåt, ett till tecken på för mycket kväve.

    Du borde nog vattna igenom ordentligt med rent vatten utan piss. Sen kanske omplantera i ny, fin jord. Och skippa näringen i vegg, i så fall använda växtnäring, inte kroppsvätskor. :P

    De är dessutom små för att vara tre veckor, övergödningen har fått tillväxten att avstanna.

  • #254734

    reaper
    Member

    tur att jag postade, där ser man!

    nja nu ger jag dem inte rent piss, bara 1/10… men jag ska sluta med det nu för att se om det hjälper. tecknen är ju än så länge dagsfärska…
    tycker också dom växer lite segt för 3 veckor..

    men dom första nedre bladen som e runda, ska dom bli gula å trilla av, o vad kallas dom?

    cheers!

  • #254735

    reaper
    Member

    dom första blad paren ska ramla av ja

  • #254736

    reaper
    Member

    Vad är poängen med att använda urin som näring inomhus??
    Om det varit utomhus så hade jag kunnat förstå det där urinen kan verka i ett riktigt kretslopp men inomhus i små krukor :?
    Är det ett vilt experiment eller är det pga ren snålhet, en flaska Blomstra kostar ju inte speciellt många kronor..
    Och sen tänker jag på den rent hemtrevliga biten, själv använder jag bl.a alg/fisknäring och dom sprider inte speciellt tilltalande dofter omkring sig ibland 🙄
    Även om doseringen “bara” är 1/10 så hur gör du med det näringsvatten som rinner igenom krukorna och ut på golv/bricka eller liknande, låter du det dunsta eller!?

    De små första bladen kallas för “kronblad” på Svenska 😉

  • #254737

    reaper
    Member

    Jag använde urin för att testa å se om det fungerar bra, allas åsikter på det går ju isär sjukt mkt.. jag tänker köra det igen närom blivit feta.

  • #254738

    biologen
    Member

    Jag blir så otroligt störd på pissdebatten.
    Själv brukar jag skita i mina plantor och däremellan sprayar jag dem med 1/10-del ättika i piss.

    Allvarlig: Varför i hela friden använda urin när det finns så fina kväveinnehållande näringslösningar i handeln.

  • #254739

    reaper
    Member

    gratis och det är ju lite coolare + att det alltid finns till hands.. =)

  • #254740

    loffe
    Member

    Urin kan ju säkert vara väldigt smidigt vid utomhusodlingar, men det ska nog undvikas i krukor inomhus. Dels är det inte så fräscht, men framförallt kommer salter att byggas upp och plantan lätt brännas.

    Biologen: Bajsar du i dina krukor? :P
    Själv blandar jag 5 liter piss, 1,5 kilo diarré, väl avrunnen i durkslag, 1 mixad prinskorv, ett par deciliter rävrunk….

    Sayuri: Tror de flesta reagerar på snuskigheten bara, fan det måste ju lukta? 😆

  • #254741

    reaper
    Member

    nää de luktar inte asså..

  • #254742

    reaper
    Member

    @dobidobido wrote:

    De små första bladen kallas för “kronblad” på Svenska 😉

    dobidobido Nu är du ute och cyklar. De första bladen som kommer upp när en tvåhjärtbladig (dicotyledon) planta, som Cannabis, gror heter hjärtblad . Det du kallar för kronblad (corolla) är t ex de röda,rosa eller vita bladen du ser i en rosblomma.

    Det vi här på swecan är ute efter att röka heter foderblad (calyx) och är de blad som omsluter pistillerna, de vita stråna som sticker ut i en blomställning och som bara är ute efter att ta emot pollen för att blida frön. På foderbladen (calyx) växer alla trichomerna ut och bildar det för oss så åtråvärda THC som gör oss till det glada optimistiska gäng som vill få nyttja detta ifred. Utan att få en massa tjafs från myndigheter what so ever.

    Jag bara undrar om du gissade dig till att de första bladen heter kronblad eller är det något du läst? Jag vill inte vara taskig mot dig men vill bara att man kallar de växtdelar som finns på en planta för rätt namn :shaking :shaking :shaking :shaking :shaking

  • #254743

    loffe
    Member

    GardenGnome, visst heter det hjärtblad, mysigt namn för övrigt…. :P

    Det vi här på swecan är ute efter att röka heter foderblad (calyx) och är de blad som omsluter pistillerna, de vita stråna som sticker ut i en blomställning och som bara är ute efter att ta emot pollen för att blida frön.

    Blad? Jag är ute efter att röka buds! 😆

  • #254744

    reaper
    Member

    @Loffe wrote:

    Det vi här på swecan är ute efter att röka heter foderblad (calyx) och är de blad som omsluter pistillerna, de vita stråna som sticker ut i en blomställning och som bara är ute efter att ta emot pollen för att blida frön.

    Blad? Jag är ute efter att röka buds! 😆

    Men det han beskriver är ju budsen… =)

  • #254745

    loffe
    Member

    @SAYURi wrote:

    @Loffe wrote:

    Det vi här på swecan är ute efter att röka heter foderblad (calyx) och är de blad som omsluter pistillerna, de vita stråna som sticker ut i en blomställning och som bara är ute efter att ta emot pollen för att blida frön.

    Blad? Jag är ute efter att röka buds! 😆

    Men det han beskriver är ju budsen… =)

    Jag vet, men det att röka “foderblad”? 😯 😆 Brrr…. 😮

Log in to reply.